Full version: Taklök på tak
vivla
Jag ska plantera taklök och fetblad på vårt nybyggda förråd/bastu tak. Jag har läst på nätet men blir inte klok på vilken jordblandning som passar bäst. Underlaget är en platonmatta och taklutningen är 10 grader. Kommer jorden ligga kvar där eller behövs det något som "håller fast" plantorna. Vad tror ni? Tacksam för tips och råd.
Lavin
Hej, har internettat efter samma, tror att såjord ligger bra till. Alltså efterlikna torv +grus. Den jag läste på en engels sida var torvmatta samt jord ovanpå. Jorden var då såjord med rätt lite näring. Om du ska så eller sätta plugg så rekommenderar de fiberduk för att det inte ska blåsa iväg. Växterna håller ihop det sen. Har även sett varianter med ett nät, tunnmaskigt. Och en kille som la träribbor på tvärsen som mothållning. Jag har tankar på att bygga ett cykelskjul, men det lutar åt att jag gör det med plasttak och lägger ett färdigt system på. Det är bara två kvadrat så det är ju inte så dyrt...
Bassam
Hej

Så jord passar alla växter från de odlar från frö, eftersom växter har näring som sparade i frö, men efter frö gro, växter behöver näring, så vi ska tvinga att lägga näring i jorden och ofta behöver byta jord. min tänker att man från början satsa på bra jord som har väldränerad och har lite näring, men efter växter blir stora kan man ge dem ben mjöl elle blodmjöl som alla växter som vi äter sina rötter behöver.

H.Bassam
Jubbe063
CITAT (Bassam @ 25-01-2014, 11:50) *
Hej

Så jord passar alla växter från de odlar från frö, eftersom växter har näring som sparade i frö, men efter frö gro, växter behöver näring, så vi ska tvinga att lägga näring i jorden och ofta behöver byta jord. min tänker att man från början satsa på bra jord som har väldränerad och har lite näring, men efter växter blir stora kan man ge dem ben mjöl elle blodmjöl som alla växter som vi äter sina rötter behöver.

H.Bassam

Problemet med det föreslår är att taklöken övervintrar sämre om dessa får mer näring. Taklök blir finast och tåligast när det är näringsfattigt. De växer då långsammare och tål väder och vind bättre. De får all den näring de behöver av det skräp som naturligt faller ner på taket.
theseraphim
Vet att jag kollat detta på nätet från en firma som säljer sådana tak på rulle, de har en guide till hur underarbetet ska göras. Tror det handlar om väldigt sandig jord dels för att taklökarna ska trivas men även för att regn ska kunna passera. Krävs lite snickeri först för att få allt att ligga kvar. Sök på tak och taklökarna eller sedumtak så hittar du rätt och lycka till med taket.
vivla
Jag vill dela med mig och berätta hur vi till slut löste vårt projekt, sedumtak. kul om någon mer kan ha nytta av det.

1.jpg
Först på med råspont...

2.jpg
sedan papp och torvhållare...

3.jpg
platonmatta och rockwoll. Vi har googlat och läst och kommit fram till att vi testar att sätta plantorna i vanlig byggrockwoll, Det är ett organinskt material, håller fukten, rötterna kan rota sig i stenullen, billigt i inköp...

4.jpg
en del plantor köpte jag, andra grävde jag upp hemma i trädgården, delade dem i "småtussar" och langade upp till gubben på taket som stack ner dem i rockwollen med jämna mellanrum...

5.jpg
när alla plantorna var på plats så vattnade vi, det är höga granar runtom så ingen gassande sol här inte...

6.jpg
början på mars och fortfarande lite snö kvar...

7.jpg
16/3 2014 bland granbarr och små grankvistar finns det gröna små plantor:) det ska bli spännande att se hur taket utvecklas under sommaren. Om det funkar så var det ett billigt och ganska lättvindigt alternativ till ett grönt tak, och fint hoppas jag!

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon