Ny på detta forum, och hoppas på att jag nu får kontakt med många kloka trädgårdsmänniskor!
Jag har ett äppelträd med ca 7 år på nacken. Det är ett Grönsö från Julitta. Under de sju år jag haft trädet har det knappt givit frukt; trots blomning så har det totalt blivit tre äpplen under alla år. Först i år upptäckte jag att stammen precis i markhöjd och en decimeter upp är mycket tjockare och skrovligare än resten av stammen. Skulle säga att skillnaden är 7-8cm i diameter mot ca 4-5cm upptill. I övrigt ser trädet friskt ut. Ett par blad har skador som ser ut som att det är lite rött undertill. Ungefär som svamp. Bladet är då lite krulligt i kanten. Men det är få blad som är så. Trädet växer också tycker jag.
Till mina frågor: Är det kräfta? Hur tusan räddar jag trädet när kräftan sitter runt stammen och längst ner??! Går det ens? Bifogar en suddig bild...
Oerhört tacksam för svar!
PS. Har hört från en god vän ca 200m bort att hennes aprikosträd har något liknande, varpå man kan gissa att sjukdomen härjar i området....

Grönsö

Grönsö

Grönsö