mariasväxter
Hej!

Jag är ganska ny på det här med växter. Jag funderar på den här pelargonen som är ca två och ett halvt år. Jag har inte beskurit någonting. Den hänger ju väldigt mycket och växer mycket. Ska man på nåt sätt försöka få den buskig? Var ska jag beskära? Eller är det här någon speciell "häng"-pelargon art? Det är en sk fingerpelargon.

Tacksam för alla tips!
Peztis
En lite större bild hade hjälpt men spontant hade en radikal beskärning varit på plats, lite börja om från början. Pelargoner klarar oftast mycket hård beskärning. det du klipper bort kan du sätta direkt i fuktig såjord eller ett glas med vatten och så har du nya plantor! Sticklingarna bör vara ca 10 cm och bryt loss alla blad förutom de som sitter i toppen (för att förhindra för stor avdunstning av vatten).

Har den fått ny jord i år? Pelargoner är hungriga och vill gärna ha mycket näring, gärna lite vid varje vattning (låt torka upp emellan varje vattning).

Och ett varmt välkommen till Odla!!!!
mariasväxter
Hej Peztis, tack så hjärtligt för svaret!

Okej, det var så som jag misstänkte. ar du något tips på var på plantan man ska beskära. Precis i en förgrening?
morgonstjerna
Hej. Fingerpelargoner är halvhängande och blir lätt så där (finns som miniatyr, dvärg och möjligtvis även starkväxande). Jag har också en, fast en Snow Witch. Har svårt att få den att förbli buskig och under vintern blir min som din. Jag har "löst" problemet genom att ta sticklingar av den på våren och slänger sen den rangliga moderplantan men det går säkert att beskära den ganska hårt och få den fin igen.

Beskär gärna strax ovanför ett bladpar men under där det suttit en blomstängel. Vid blomstängelstället kommer inga nya skott, vad jag vet. Eftersom du vill få den att buska till sig så skulle jag ha behållit förgreningarna och beskurit ovanför dem. (Kanske också ta en stickling för säkerhets skull, om inte beskärningen blir bra.) Berätta gärna hur det gick sen!
Ålgryte
Välkommen till Odla Maria smiley_small_hug.gif Här finns mycket kunskap för oss som drabbats av pelargonsjukan... giggle.gif

Jag har inte så många fingerpelargoner och känner inte igen att de blir rangliga. Jovisst - Vancouver är en fingerpelargon och den har långa armar. Men de är fulla av blad och blommor så jag har inte tänkt på att den är ranglig. Jag har tagit sticklingar av den på samma sätt som jag gör med de andra pellisarna.

Wexthusets hemsida finns mycket info om skötsel av pellisar. De har också en pelargonspecial med ett filmklipp av Lena Ljungquist där hon visar hur man beskär. Hon har också gjort en film om hur man tar sticklingar.

Lycka till!
morgonstjerna
CITAT (Ålgryte @ 05-08-2013, 13:53) *
Välkommen till Odla Maria smiley_small_hug.gif Här finns mycket kunskap för oss som drabbats av pelargonsjukan... giggle.gif

Jag har inte så många fingerpelargoner och känner inte igen att de blir rangliga. Jovisst - Vancouver är en fingerpelargon och den har långa armar. Men de är fulla av blad och blommor så jag har inte tänkt på att den är ranglig. Jag har tagit sticklingar av den på samma sätt som jag gör med de andra pellisarna.

...

Pelargonsjukan? Ack ja, det började med en planta för nåt år sen och nu har jag 10 olika sorter. biggrin.gif Off topic: Är nyfiken på Vancouver, den enda jag hittar på nätet är dvärgstjärnan 'Vancouver Centennial'?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon