Full version: Perenn eller ogräs?
Gröna mormor
Den här blomman dök upp i min trädgård förra året. Eftersom jag tyckte att den var fin, lät jag den stå kvar och i år kom den med ännu fler blommor som är underbart klarblåa, något mörkare i verkligheten än vad bilden visar. Kan någon säga mig vad den heter? Den är ca 30-40 cm hög.
gunsta
I mina ögon se det ut att vara en toppklocka. Vi har den också - den är stillsam och trevlig inte alls så 'bråkig' som knölklocka. Om jag vore som du skulle den få stå kvar ... men det är bara vad jag tycker.
Monarda
Upplever också att den inte sprider sig, jag har även den vita varianten.

Jag undrar vad det är som växer på marken i bakgrunden?
Helen i Piteå Zon 5
Här i mina trakter kallas den även fär 'byaskvaller' pga. sin villiga spridning.
Men vad som är ogräs kan var olika för var och en yes.gif
kolonista
CITAT (Monarda @ 10-07-2013, 16:12) *

Det ser ut som myskmadra. Det har jag på min kolonilott och den funkar jättebra som marktäckare.
Gröna mormor
CITAT (Monarda @ 10-07-2013, 16:12) *

Det är vintergröna, en mycket vacker och tacksam marktäckare.

Tack för alla svar. Jag skall definitv behålla den och om det går, försöka dela den så att jag får den på fler ställen smile.gif
Eva 33c
CITAT (Gröna mormor @ 11-07-2013, 11:19) *
Det är vintergröna, en mycket vacker och tacksam marktäckare.

Fast det ser mer ut som skuggröna, Pachysandra terminalis, än vintergröna, Vinca minor...
Gröna mormor
CITAT (Eva 33c @ 11-07-2013, 17:54) *
Fast det ser mer ut som skuggröna, Pachysandra terminalis, än vintergröna, Vinca minor...

Såklart det är skuggröna, får väl skylla på min ålder smile.gif
Monarda
Undrar om skuggröna klarar zon 4?
Gröna mormor
CITAT (Monarda @ 12-07-2013, 14:52) *
Undrar om skuggröna klarar zon 4?

Om den finns att köpa i din trädgårdshandel så måste den ju klara det smile.gif
Monarda
Jag har kollat runt lite på nätet och en säger "troligtvis härdig i stora delar av landet", en annan säger till zon 4. Så det ska nog funka.
Peztis
CITAT (Gröna mormor @ 13-07-2013, 10:31) *
Om den finns att köpa i din trädgårdshandel så måste den ju klara det smile.gif

Litar du på det? Tycker det säljs en hel del som inte klarar den zon man bor i och då bor jag ändå bara några mil norr om Stockholm så det är väl zon 3 eller så.
Gröna mormor
CITAT (Peztis @ 15-07-2013, 14:55) *
Litar du på det? Tycker det säljs en hel del som inte klarar den zon man bor i och då bor jag ändå bara några mil norr om Stockholm så det är väl zon 3 eller så.

Sådana oseriösa trädgårdshandlare kan det väl inte gå så bra för i längden. Missnöjda kunder kommer väl inte tillbaka och rekommenderar ju inte heller dessa till bekanta.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon