Full version: Störbrytböna
hagaherrn
Hej! Satte störbrytbönor 1:e juni (Lord Nelson "Blue lake", höga 200 cm). Efter drygt 2 veckor hade de börjat titta upp och fortsatte sedan växa långsamt. Men fram till idag, efter nästan 6 veckor är de endast 10 cm höga och har så varit i ett par veckor. De är gröna och har utvecklat små stjälkar för få stöd.
Min fråga, saknas det någon form av näring i landet som gör detta? Har i våras haft på blåkorn och hönsgödsel (granulat) och därefter fräst landet. Har hela tiden vattnat för att hålla fukten.
Någon annan hobbyodlare som drabbats av liknande fenomen?
EKLO
Hej,

nej, jag har svårt att tro att det är näring som fattas, bönor behöver enl. min erfarenhet nästan ingen "extra" näring, de producerar ju själva kväve.
Däremot är min erfarenhet att de kan vara lite känsliga vad gäller vatten och jord. Och kanske sol. Kanske behöver du luckra lite? Vattna lite? Nästa år sätta soligare?

PS. Den kanske viktigaste variabeln när det gäller just bönor är värme. De klarar dåligt under 15 grader när de väl kommit upp (och gror inte under 12 grader). Det står inte var du bor, men kanske har ni haft det kallt?
hagaherrn
Hej EKLO och tack för Ditt svar.
Skulle naturligtvis talat om var jag odlar - i närheten av Flen i Sörmland.
Har hållit plantorna fuktiga hela tiden och värmen har varit skaplig sedan fröna kom i jorden i början av juni. Har försiktigt kultiverat jorden runt plantorna.
Satte även Maxidor och Purple Green (lågväxande bönsorter) från Lord Nelson i samma veva och de har kommit upp som de ska och växer normalt.
Är väl bara att inse att något är fel och hoppas på bra skörd från de lågväxande bönorna så att frysförrådet kan fyllas upp till vintern.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon