Full version: När äta gurka?
catmilla
Hur vet jag att gurkorna är ätklara? Enligt påsen är det "jul-aug", men det är ju väldigt diffust kan jag tycka. Visst kan jag plocka av en och smaka, men de är inte så många och jag vill inte slösa... rolleyes.gif

Hjälp?!
Eva i Skåne
Är det slanggurkor? Jag har aldrig odlat gurkor själv, men hade jag haft egna skulle jag ta dom ganska små. Dom är så mycket mer smakrika då
Roggan
Skörda dina gurkor eftersom... Det kommer mer ju mer du skördar
PMK
Mig veterligen är inte gurkor som exempelvis.. tomater eller jordgubbar omogna, för att sedan mogna och blir ätbara. De ska tydligen kunna bli lite bittra om de blir allt för stora, men utöver det verkar storleken inte ha nån direkt betydelse. wink.gif Skörda på, det kommer ju nya.
rosita
En gurka är mogen när den är helt utfylld, alltså rund, i nedre änden, alltså där blomman har suttit.
Men man kan äta gurkor även innan de är mogna.
catmilla
Jag åt! Kära nån så gott.
thanks.gif Nu väntar jag bara på nästa.
RitRat
T.ex. cornishons är ju smågurkor som skördats innan de växer till full storlek. De är bara bebisar!
Gurkor kan plocks och ätas i vilket stadium som helst, men gärna inte fullstora, då är de inte goda längre.
Dessutom SKA man plocka de nedersta gurkorna tidigt, och skörda gurkor eftersom, för annars slutar plantan att producera nya gurkor.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon