fiddeli2
Hej!

De två senaste åren har vår syrenhäck fått mycket mindre blad än tidigare och blomklasarna har varit betydligt mindre både till antal och storlek, nästan som de inte orkar slå ut helt. Någon som vet vad detta kan bero på? För några veckor sedan sågade jag ner häcken, och nu skulle jag gärna vilja flytta plantorna till en annan del av trädgården...och undrar nu om de "kommer att ta sig" eller om jag gör arbetet i onödan. Någon som har några tankar, tips eller ideér? Bor i zon 2 och häcken är uppåt 3-4 meter hög, har själv bara haft trädgården i 3 år så jag vet inte så mycket om den förutom att den blommade jättefint första året vi bodde i huset.

Hälsningar Li
Huggorm
Gjordes det några större markarbeten typ dränering runt huset eller liknande för 2-3 år sedan? Ändrat grundvatten är just en sådan sak som kan förändra en syrenhäck på det viset. I sådana fall kan den mycket väl ta sig efter att den flyttats, förutsatt att den sköts om under etableringsfasen.
Bassam
Hej

Det beror ibland på att jorden fattas kväve, så om du blandad jorden med naturliga gödsel som kogödsel under våren, det kan hjälpa dem. och ibland händer att deras grop blir mindre och deras rötter kan inte växa bra nu, så behöver du omplanterar dem i store grop.

H.Bassam
fiddeli2
Tack för svaren! Jag bestämde mig för att såga ner syrenhäcken så får vi se hur det blir!
Sommartorparn
Såga ner den på vårvintern så stimuleras skottillväxten maximalt. Vräk på med kogödsel över stumparna, så vore det konstigt om den inte får fart!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon