Hej
Jag har haft en kaktus i många år. Ståendes hos någon annan men är nu hemma hos mig. Den har aldrig blommat vad jag vet, vet inte ens vad för kaktus det är. Men den verkar så livlös. Hur kan man åter ge den liv igen (om det går) Jag vattnar den regelbundet och den står nu på min balkong för lite solljus. Men vad kan jag göra. Tänkt plantera om den i krukan ge den nytt jord att stå i. Även fixa näringsvätska, om det heter så. Men som sagt vad göra för att åter ge den liv.
Så här har jag tänkt.
Ny jord
Näringsvätska (hur mycke och hur ofta????)
Ståendes ute en tid (hur länge??)
Sen läst nåt om att kaktusar ska ha vilopause, menas?
Tacksam för svar, vill den ska växa och frodas.
[attachment=77408:1005989_...434717_n.jpg]
Det är en Pilosocereus glaucescens och ser ivf levande ut på bilden. Omplantering med ny jord (samt koll att rötterna verkar OK) är inte helt fel, kanske större kruka om rötterna fyller den gamla. Behöver inte så mycket näring men lite under växtperioden (sommaren). Vattnas inte på vintern, speciellt om den står svalt. Jorden skall vara sådan att den släpper igenom vatten (ingen torv) och torkar ut fort.
malcolm
11-07-2013, 13:42
Eftersom kaktusar är ökenäxter så skall man inte ha för näringsrik jord så jag föreslår att plantera om den i såjord och gärna i en trång kruka, vattna inte för ofta heller.
Hej
De behöver vattna två gångar i veckan under vår och sommar och en gång på vecka på hösten men en gång på månad under vinter , kana stå ute till grader blir minus.
Och
1 du behöver vattna, när börja jorden blir torr, hur man vet, du kan man vet, om man lägga finger i jorden om den kommer ut torr, det betyder att de behöver vatten. men hur man vattna dem finns tre planer:
A upp ifrån.
B lägga kruka i hink som fylla med vatten, när hink vatten går ut fylla du behöver fylla igen , på slutet vatten kan inte suga av av växter jord.
C under också ifrån på att ligga tallrik under kruka och vattna genom tallrik,
2 jord de behöver jord som blandad av 3 delar sand +en del torv
+ lite kalk för att skyda rötter frå Svamp.
3 näring behöver lite, med trång kruka för att de ska blomma.
H:Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.