Skulle verkligen uppskatta lite hjälp - vi har satt igång en total ombyggnad av framsidan på vårt hus och vill i tomtgränsen mot gatan ha en lägre (klippt) vintergrön häck. Jag hade tänkt Taxus cuspidata 'Nana', eftersom vi inte vill ha häcken högre än 40-60 cm och tät, gärna lite stram häck. Men nyss läste jag att taxus ska vara känslig mot salt, och eftersom det är i tomtgräns, mot gatan är risken för saltstänk överhängande. Jag visste att tuja är saltkänslig, men inte taxus... Så hur känslig är egentligen taxus för salt? Någon som har egen erfarenhet - postiv eller negativ...
Och vad kan man tänka sig för alternativ? Den får inte bli för bred, eller stor, och bör klara beskärning. Det behöver inte nödvändigtvis vara en stram formklippt häck, men buskar som växer på breden passar inte eftersom det går en trottoar precis utanför. Vi vill ha sädslegrönt, alltså går liguster och liknande bort. Inga vassa taggar vilket utesluter järnek.
Läget är NV, sol under eftermiddagen och kvälllen, något torrt/mycket väldränerat och vindutsatt. Jordmånen är normalt lera, men eftersom vi kommer fylla på m matjord i planteringsdiket kan vi anpassa surheten till växterna. Självklart vattnar vi de första åren, men det är inte hanterbart med växter som vill ha konstant hög fuktighet.
Hade det barit för 10 år sedan hade buxbom varit ett självklart val - inte nu då vi nyligen tagit bort några plantor på framsidan och de var sjuka....