Full version: Bålgetingar i fasad
KRT
Efter två fall av bålgetingar i sovrummet på två dagar började jag fundera på var de egentligen kom ifrån. Tittade uppåt och ser hur de flyger in vid friskluftsventilen till vinden, några meter upp. Efter att ha tittat på vinden (inget bo) inser jag att de flyger in under ventilen, och alltså in bakom husets panel. Det kan inte vara något större utrymme där, max 2 cm djupt och 10 cm brett, men långt, säkert 2 m, så jag begriper inte varför de bosätter sig där. Dessutom är det en södervägg, så det måste bli hiskeligt varmt....

I alla fall, jag bryr mig inte så mycket, eftersom vi kan vara på vinden utan problem, och inte kan komma nära öppningen (3 m ovanför balkongen som vi sällan vistas på) så risken att de skulle anfalla för att skydda boet är minimal. Dessutom är det ju nyttiga insekter som är fredliga och lugna. Och man både ser och hör dem, vilket jag gillar smile.gif
Min make är däremot rädd att de skadar huset, han har sett bilder på hur det blir fuktiga, kladdiga pölar under boet ("getingtoalett") och är rädd att det skadar huset. Alternativt att boet blir ohanterbart stort och vi har getingar under hela panelen.... Någon som vet hur det ligger till med "toalettfläcken" och hur stort ett bo kan tänkas bli i ett mycket begränsat område???
Myosotis
Jag gillar verkligen bålgetingar, vi har dem i holkar varje år och de anfaller aldrig någonting. Men inne i en vägg låter kanske inte så bra, faktiskt. Boet kan anpassa sig till utrymmet så förmodligen blir det platt och stort. Om de t.ex. är i en liten holk och holken är full fortsätter de bygga på utsidan. En gång hade vi ett bo på utsidan av en vägg (på balkongen), där blev det mycket kladd. Jag tror att det även är döda larver osv. när säsongen är över. De resterna är inte speciellt fräscha att ha i sin vägg sad.gif
Eva i Skåne
Vi har haft "vanliga" getingar på loftet i sommarstugan ett antal gånger och ett par gånger fått relativt stora (ett par dm i diameter) fläckar i innertaket så din man kan nog ha rätt.
KRT
Uppdatering - jag hade nog rätt i att fasaden var för varm och trång - de hade flyttat in på vinden i stället....

Har nu gett dem en omgång m radar. Men jisses så snälla de är jämfört m vanliga getingar! Det skär i hjärtat att behöva ta livet av dem.....
zaaritha
Ja--synd att du behövde döda dem!!
Myosotis
Men på vinden kunde de väl ha bott?! Det går ju att lägga en pappskiva under om de sölar ner. sad.gif
Aqvakul
CITAT (Myosotis @ 16-07-2013, 08:35) *
Men på vinden kunde de väl ha bott?! Det går ju att lägga en pappskiva under om de sölar ner. sad.gif

tummenupp.gif

Bålgetingar är ju så fredliga och vackra! wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon