piafrosslund
11-07-2013, 08:32
Vad är detta för otyg som vägrar ge sig i vår trädgård? Det ser lite bättre ut detta året, men verkar vara omöjligt att utrota helt. Långa revor som sticker upp ur jorden och är fullt med vassa taggar.
Tacksam för hjälp![attachment=77410:_DSC0302__2_ogr_s.jpg]
Piccante
11-07-2013, 08:59
Liknar björnbär. får du inga bär på den? Jag hade nog försökt tukta den och behålla en för att få bär.
piafrosslund
11-07-2013, 12:15
Men det blir aldrig blommor eller bär på, bara dessa elaka taggar
Åsa, mälardalen zon 2
11-07-2013, 20:41
Björnbär blommar på fjolårsskotten = de skott som växte ut förra sommaren är de som skulle satt bär iår men rensar man bort alla skott så hinner de nog aldrig bli tillräckligt gamla att sätta bär
piafrosslund
11-07-2013, 21:08
Det skulle kunna vara förklaringen Åsa! Jag klipper ner så fort jag ser en sån rackare. Något tips på hur jag får bort dom?
Åsa, mälardalen zon 2
11-07-2013, 21:11
Gräva, man måste få upp rötterna, klippa har inte så jättestor effekt
piafrosslund
11-07-2013, 21:19
Det tråkiga är att eländet växer inne i befintliga rabatter, så då måste jag gräva upp allt

Det hade väl varit okej med björnbär om det funnits på ett begränsat område, men de tycks ha tagit över alla rabatter. Rötterna är riktigt kraftiga. Vi har dock en slänt med enbart ormbunkar, där vågar den sig inte fram. Den kanske kvävs där?
Gossen Ruda
12-07-2013, 07:51
Vågar man föreslå Roundup? I detta fall pensling med lite kraftigare lösning. Man får räkna med att hålla på ett tag för rotsystemet brukar vara enormt. Grävning är knappast realistiskt såvida du inte har en grävmaskin.
piafrosslund
12-07-2013, 12:11
Tack, jag är beredd att prova vad som helst. Ska man pensla på grenarna och sen bara låta dom vara?
Gossen Ruda
12-07-2013, 20:42
CITAT (piafrosslund @ 12-07-2013, 13:11)

Tack, jag är beredd att prova vad som helst. Ska man pensla på grenarna och sen bara låta dom vara?
På bladen. Om och när de vissnat ner kan du ta bort allt. Det tar några veckor.
Kanske
Banvel M om bara gräset skall finnas kavar.
Anna-Karin Lundberg
13-07-2013, 06:07
Du har rätt, det är verkligen "ogräs från helvetet"! Jag har samma på min tomt, i mängder och får aldrig bär. Jag har försökt att gräva upp/riva upp rankorna på våren innan gräset har vuxit upp och jorden fortfarande är mjuk. De växer som ett nät. En reva kan vara flera meter lång, där den nuddar marken rotar den sig ocxh det kan den göra på flera ställen längds med revan. Där den rotar sig växer det till "en rosett" med nya förgreningar som sätter igång att växa. Om man rycker av en reva så startar de nya som ligger i marken där den avryckta revan hade rotat sig. Det känns som att ju mer man rycker bort, så kommer tiofalt igen. Jag har därför försökt gräva upp så mycket som möjligt, men det finns också djupa rötter, så det är omöjligt att komma åt allt.
De rankor jag fått upp har jag samlat i en "big bag", för de går knappt att köra i kompostkvarnen, kommer ut hela! Och så kör jag förstås bort dem från tomten, ingen kompostering inte! Taggarna är hemska, går igenom handskar och kläder och ger otäcka revor och sår på kroppen. Jag använder dubbla läderhandskar och jag svär hela tiden.
Förra året ägnade jag timmar åt att gräva, denna vår hände andra saker så jag hann aldrig gräva upp - så ny ser det ut som vanligt igen vilket grämer mig enormt. Min plan är att klippa bort och gräva upp så mycket jag kan varje vår och spruta med Round Up, vilket egentligen är emot mina principer (jag har egen brunn och dricker grundvattnet) för det här är ett ogräs från helvetet!
piafrosslund
13-07-2013, 07:32
Åh vad jag känner igen mig Anna-Karin. Dessa otäcka långa revor som nästan "hugger" efter en när man börjar röja. Jag försöker också dra upp rötterna (helt omöjligt) och klipper ner så långt jag kan. Jag upplever att det har blivit LITE bättre detta året än förra, men vet inte vad det beror på. Jag klipper ner revorna i småbitar (tidskrävande) och det är som du säger, taggarna sticks igenom handskar och kläder

Idag ska jag klä mig i krigsmundering och ge mig ut på baksidan av huset, där björnbären fått vara ifred hittills och växt sig till meterlånga revor. Jag har införskaffat Round-up, så nu kör vi!
Piccante
13-07-2013, 12:20
Hade jag bott lite närmare hade jag hämtat dom hos dig

Är ju så gott med björnbär.
Anna-Karin Lundberg
14-07-2013, 05:57
Jag har på tio år aldrig sett ett björnbär på dem, bara nån enstaka gång en blomma. Och det spelar ingen roll om det är klippt eller oklippt, inga bär!
Gossen Ruda
14-07-2013, 06:38
Björnbär förekommer om jag kommer ihåg rätt i flera underarter och en del kanske inte blomar så snabbt. Det tar i alla fall minst två år innan de blommar. Sen finns det den liknade blåhallon också.
Jag hade en gång en odlad tagglös sort, satin, i kanten på mitt trädgårdsland mot redskapsboden. Den trivdes dock inte, det var nog för lite sol så efter några år fick min bror överta den. Den trivdes bättre hos honom och gav rikligt med bär. Men hos mig! Dessa odlade sorter är oftast ympade på vanligt björnbär. Med rotsystem. Pop, pop, pop, pop, ur en stor del av trädgårdslandet dök det upp rotskott. Den hade infiltrerat flera kvadratmeter. Där blev det Roundup, jag hade ju redan börjat odlingen med potatis mm så uppgrävning var inte att tänka på.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.