Full version: Rädda en Kantdracena
Stammen
Jag har en Kantdracena som tagit stryk när den trillat omkull vid en bilfärd. Dom översta skotten gick av på samtliga tre stammar. Det bör nämnas att växten fick ny jord vid samma tillfälle.

Efter detta har växten tappat blad efter blad. Jag skar av en av stammarna då den blivit mjuk och sladdrig, nu håller även en andra stam på att gå samma öde till mötes.

Det kommer ett nytt skott på den sista stammen, men det går otroligt trögt, det har knappt växt något på en månad. Det var cirka två månader sen växten trillade omkull.

Jag funderar på att skära av stammen strax nedanför den delar sig i tre, vore det klokt?
Kryddhagen
Jag skulle skurit av toppen och ställt den i vatten för att få rötter, som den ser ut nu är det ju ingen skönhet.
Lycka till / kryddahgen
Stammen
CITAT (Kryddhagen @ 11-07-2013, 10:46) *
Jag skulle skurit av toppen och ställt den i vatten för att få rötter, som den ser ut nu är det ju ingen skönhet.
Lycka till / kryddahgen

Ok, jag har redan tre nyligen rotade toppar från en annan kantdracena så har inget behov av fler.

Tror du växten kommer dö om jag skär av den långt ner? (ritade just dit ett rött sträck för att förtydliga var)
Bassam
Hej

Jag tycker att det är hopp lös på grund att de kan inte ge blad under ifrån, så har du flera sticklingar kasta den.
H:Bassam
Stammen
CITAT (Bassam @ 12-07-2013, 02:24) *
Hej

Jag tycker att det är hopp lös på grund att de kan inte ge blad under ifrån, så har du flera sticklingar kasta den.
H:Bassam

Jasså, jag trodde det var så man gjorde för att få stammen att dela sig till flera stammar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon