Gossen Ruda
11-07-2013, 09:47
Jag har en liten fundering, när började man använda ovanstående beteckning? Kanske också varför? Jag har för mig att det var en reaktion på när nästan allt material blev studioproducerat, man ville ha en återgång till det mer naturliga. Men när?
malcolm
11-07-2013, 11:03
Tror det var 70-talet då många börjat tröttna på förinspelad musik och mimande artister, tror det var då uttrycket unplugged kom också men numera har man bvörjat fingra på det begreppet och det är lika elektrifierat som förut.
Gossen Ruda
11-07-2013, 11:12
Jo, det var nog då det blav vanligt. Jag har googlat lite och hittat: Got Live If You Want It....Rolling Stones....1966 På senare tid har uttrycket dock blivit förflackat, jönsar som låtsas spela på syntar och liknande. Undrar vad man då kallar Icke live?
Halaj! Icke live dvs "live" kallas playback. När all musik är förinspelad. En variant är singback. Då spelar bandet live, men sången är förinspelad. Används främst av artister som hoppar runt, springer fram och tillbaka på scen, och ger publiken en bra show. Säger ju sig själv att h*n blir andfådd, och sången skulle bli ett flåsande.
//T
Gossen Ruda
11-07-2013, 20:46
Vad kallar man då när både musik och sång är förinspelad och artisten hoppar runt?
malcolm
11-07-2013, 20:56
Playback
Gossen Ruda
12-07-2013, 07:43
Förinspelad musik, utan synliga musiker, men äkta sång borde också bli singback. Det finns ett annat uttryck nämligen lip-sync. Borde vara samma som playback.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.