Påtoppen
[attachment=77417:image.jpg]
[attachment=77418:image.jpg]

Ja, så ser en av mina plantor ut. Har redan grävt upp en och slängt i en sopsäck. Det måste va potatisbladmögel va? sad.gif

Finns det något att göra? Slänga allt, plocka bladen...? Läste när jag googlade att man kan göra en lösning på olja, såpa och vatten och spruta var tredje dag. I övrigt hittade jag inte så mkt om vad man kan göra när man fått det på tomat...

Jag är nybörjare på att odla, min andra säsong. I fjol fick jag nog också det här på mina tomater, då var alla krukor och kärl helt nya och rena och jag odlade inte ens potatis. I år har jag även haft potatis så att jag skulle få det i år var väl mindre oväntat...
Åsa, mälardalen zon 2
Nej det där är inte potatisbladmögel det ser mera ut som fosforbrist

Vet inte var du odlar men har det varit lite kyligt i jorden så kan det vara orsaken tomat kan ha svårt ta upp fosfor i kall jord, det tar ofta lite tid för näringsbrist att visa sig på bladen.
Påtoppen
Tack för svar!

Det uppkom precis efter att jag fått potatisbladmögel på potatisen så jag blev orolig att det spridit sig till både tomat och chili/paprika.

Så här börjar chilin se ut:[attachment=77431:image.jpg]

Tomaterna har fått Biobact Tomat någon gång i veckan. Ska jag fortsätta med det eller finns det något annat som ger mer fosfor?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon