Full version: Grs i kompost
BigDaddy
Jag har ftt en massa grsklipp av grannen senaste veckorna. Lade i rabatter etc men drefter fyllde jag en kompost. I komposten fanns i botten lite blandat men 3/4 nu r endast grsklipp. Ska jag frska blanda i ngt mer?

Just nu knns dr som 100 grader. Ryker & r jttevarmt i komposten.

I fjol s sparade jag hans grs i sckar & lade ut i rabatter i vras. Kan ju gra samma till nsta vr fast nu spara i komposten d. Men funderar nd p om ngt mer skulle blandas i?

Jag kommer anvnda grset nsta vr oavsett, s jag vet inte men knns som grset inte brytits ned helt till dess, men kommer nd lgga ut det d. r s bekvmt att ta direkt frn komposten till vren fr gdning & jordfrbttring.

Kommer fortstta f grs hela sommaren av honom s behver mer tips hur jag ska konservera det & vad fr saker det finns att hitta p med det. Har ett jordgubbsland som ska anlggas nsta r samt potatisland/rabarberland. r det smart att lgga ut grset redan nu p dessa stllen? Just nu r de ytorna tckta av kartong samt presseningar sedan i fjol. Tar dd p ogrs. Kass jord under s hade egentligen tnkt lgga hstskit dr till hsten alternativ till vren men kanske kan jag nyttja grset?

Massa tips & svar vore kul. smile.gif
Piccante
Frskt grs r vldigt rikt p kvve och drfr fr mikroorganismerna i komposten vldigt mkt nring och frbrnningen blir kraftig. Du fr en vldigt stark kompost som kan bli vl stark att lgga i landet. Sen uppstr problemet att nedbrytningen kan avstanna pga kvveverskottet fr bakterier och svampar fr brist p kol som begrnsar deras omsttning. Blanda i ngot kolrikt material dvs allt med mycket fibrer som trflis, grenar, bark eller torra lv.
BigDaddy
Ok tack. Nr det nu brinner s varmt, hur frdig tror du den r i mars? Jag blandar ut det med den kassa jorden som finns dr.

Behver ven lite mer tips p hur jag ska ta hand om all grs. Mina tv komposter r snart fulla.
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon