Dom kallade mig tokig, men se på fan! Det går visst att odla cashewträd i lägenheten! Dock har något börjat hända. Jag tog lite bilder på bladen så ni kan se själva!
[attachment=77425:cashew1.jpg][attachment=77426:cashew2.jpg]
Kanske låter som en nybörjarfråga, vilket det också är. Jag kan extremt lite om växter, men impulsköpte några cashewfrön. Och det har gått bra i några månader fram tills nu! Dom står vanligtvis i ett litet växthus tillsammans med ett par majsplantor som är invaderade av några svarta små kryp. På dessa träd syns dom inte ens, utan bladen bara.. ja, ni ser ju! För tillfället står dom för sig själva.
Är det ens djur? Övervattnade? Kan man rädda dessa på något sätt innan dom är helt förstörda?
Enormt tacksam för all hjälp jag kan få!
Mvh
Mister
Hej
Det ser ut som den attackerad från någon löss, ta bort skadad blad, och spreja den med vatten som blandad med grön såpa + T sprit, och du kan flytta den ut, insekter tycker inte vatten, och lufta som innehåller fukt, så tycker de inne miljö.
H:Bassam
Okej! Hittade detta "recept" på en annan sida:
3 cl rödsprit
2 cl såpa
1 L vattenLite frågor om detta då:
- Har ingen T-röd hemma, men en gammal bjudvokda 40% som har stått här i 6 månader och som ingen dricker. Funkar lika bra?
- Hur ofta ska jag spraya träden, 1-2 gånger om dagen?
- Hur länge?
- Ser man på bladen när dom mår bättre?
Tack!
Åsa, mälardalen zon 2
12-07-2013, 05:31
Det där ser inte ut som ohyra mera att bladen kanske blivit för gamla de håller inte i evighet eller att odlingsmiljön inte är den optimala
Alexander-VG-zon3
12-07-2013, 10:53
Vad jag läst är cashew mottaglig för svamp, mögel om dom står fuktigt och instängt.
Pilgeriella anacardii och Septoria anacardii ger svarta fläckar på cashew och trivs där det är fuktigt eller om man vattnar för mycket.
CITAT (Alexander-VG-zon3 @ 12-07-2013, 11:53)

Vad jag läst är cashew mottaglig för svamp, mögel om dom står fuktigt och instängt.
Pilgeriella anacardii och Septoria anacardii ger svarta fläckar på cashew och trivs där det är fuktigt eller om man vattnar för mycket.
Efter att ha bildgooglat så ser det verkligen ut som att det är detta på vissa bilder! Kan man behandla detta på något sätt, eller är det bara att vänta med att vattna mer ett tag?
Hej
form av blad är lika med löss angrepp, men för att går ut från min förslag, du kan titta noga på bladen under och över blad, kanske kan du hitta löss på dem.
H.Bassam
Bassam: Har undersökt dom noga nu, det finns inga kryp av något slag som jag kan se i alla fall på dom!
Hej
Om hittar du inte insekter, vi kan följa Åsa åsikt.
H.Bassam
Huggorm
14-07-2013, 08:40
Bladen kan inte vara för gamla, det står ju i startinlägget att plantan bara är några månader gammal. Jag tror Alexander har rätt i att det är svampangrepp.
Alexander-VG-zon3
14-07-2013, 11:01
CITAT (Mister @ 12-07-2013, 12:44)

Efter att ha bildgooglat så ser det verkligen ut som att det är detta på vissa bilder! Kan man behandla detta på något sätt, eller är det bara att vänta med att vattna mer ett tag?
Jag har ingen direkt kunskap om HUR man får bukt på det, men prova saker man brukar göra vid svamp, mögel, rost angrepp. Ta veck angripna blad (kasta i påse/bränn) och sätt plantan luftigt (och ev varmare/soligare) vattna bara när det behövs (låt den torka upp men inte torka ut!). Och så skaffa något svamp medel och spraya på plantan
Hej
det är bra, med diskuterar kan vi ta bra resultat.
H.Bassam
Alexander-VG-zon3
15-07-2013, 18:40
Svamp verka trivas bra denna sommar upptäckte nyss att mitt smultronträd fått Septoria unedonis,, så nu blir det av även för mig att ta tag i detta.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.