Hasse_h
Upptäckte till min stora glädje för nån månad sedan att vi har fläder i tomtgränsen vid vårt nya hus. Men så ser jag nu att den har fått röda bär, där vi bott tidigare har flädern fått svarta bär. Vet att det finns sorter som är giftiga, är det någon som vet vad det kan tänkas vara för fläder jag har och om den kan vara giftig?
IKS
Då har du den giftiga druvflädern - Sambucus racemosa om den har röda bär. Den blommar tidigare och sätter mogna frukter tidigare än den äkta flädern - Sambucus nigra.
Aqvakul
Sambucus racemosa är inte oroväckande giftig, ev. intag av bären kan ge magsmärtor...
Hasse_h
Googlar jag druvfläder så står det att den har druvformade klasar, som denna:
http://hallandsbotan.org/images/0910/Druvflader190809_SM.JPG

Men det har inte min fläder, mer platta klasar.

Vi har haft äkta fläder tidigare, och de bären har gått från gröna omogna till svarta utan vad jag märkt bli röda däremellan. Men kan det finnas varianter som blir röda innan de blir svarta?
IKS
CITAT (Aqvakul @ 12-07-2013, 08:39) *
Sambucus racemosa är inte oroväckande giftig, ev. intag av bären kan ge magsmärtor...

Sant, men så är det ju nästan med de flesta bärväxter som klassas som "giftiga", först vid förtäring av 10 bär eller mer man borde uppsöka sjukvård.

Angående flädern då så kan dem också hybridisera med varandra, och avkomman liknar förstås något mellanting och producerar mer eller mindre "giftiga" bär. Du får gärna ta en bild på frukter, bark och knoppar så blir det betydligt lättare att artbestämma din fläder.
Gossen Ruda
Det finns andra fläderliknande buskar, kommer inte på något namn nu.
Hasse_h
CITAT (IKS @ 12-07-2013, 08:47) *
Angående flädern då så kan dem också hybridisera med varandra, och avkomman liknar förstås något mellanting och producerar mer eller mindre "giftiga" bär. Du får gärna ta en bild på frukter, bark och knoppar så blir det betydligt lättare att artbestämma din fläder.

Ja, jag ska ordna bilder ikväll eller under helgen. Blir såklart lättare då.
Huggorm
Giftet försvinner om man kokar bären, det går att göra sylt på dem bland annat.
Rebecca
Annars är det jättelätt att se skillnad på druvfläder (racemosa) och äkta fläder (nigra) på märgen i grenarna. Bryt av en gren och titta på färgen på märgen.

Vit = äkta fläder (nigra)
Brun/beigeaktig = druvfläder (racemosa)
Eva 33c
CITAT (IKS @ 12-07-2013, 08:47) *
Angående flädern då så kan dem också hybridisera med varandra, och avkomman liknar förstås något mellanting och producerar mer eller mindre "giftiga" bär.

Intressant, har du sett såna hybrider? Här i min trädgård är en sån hybridisering i alla fall omöjlig, då druvflädern redan har bär när den äkta flädern börjar blomma. Men de blommar kanske mer samtidigt på andra ställen?
Aqvakul
Inte en chans att det är en äkta fläder (S. Nigra) om den har väl utvecklade bär redan. Jag har kollat runt lite när jag cyklat omkring i Malmö och här är det bara gröna kart..

Ange S. racemosas giftighet, så är bären klart ofarliga jämfört med t.ex. olika kaprifolarters, inte minst vilda arter (try). Dessutom är dessa bär utseendemässigt mycket mer lockande...
IKS
CITAT (Eva 33c @ 13-07-2013, 20:06) *
Intressant, har du sett såna hybrider? Här i min trädgård är en sån hybridisering i alla fall omöjlig, då druvflädern redan har bär när den äkta flädern börjar blomma. Men de blommar kanske mer samtidigt på andra ställen?

Nej, jag har aldrig sett någon. Jag läste det någonstans i någon flora jag bläddrade i. Angående blomning och fruktsättning så har du också helt rätt förstås, och stämmer nog bra över hela landet.
Hasse_h
Det har tyvärr inte blivit nåt foto på flädern, men det är sannolikt druvfläder. Bären har utvecklats och klasarna blivit mer druvlika så det verkar stämma.
Synd, hade tänkt ta några grenar och rota dem för plantering på andra platser, men bara om det hade varit äkta fläder.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon