Full version: Snart Terrorist
Ralf
Terroristgift växer i din grannes trädgård

o snart står väl SÄPO i trädgården... Undrar vad jag har för grannar.... eller vad grannarna tror om mig....

Har fått kasta all hampa redan... Det finns visst i fågelfrön påstås det...
Virgo
Ja det är konstigt vad tidningsmurvlarna kan hitta på,

Hittade detta hos en som säljer olika mediciner

HILFE BEI STÖRUNG DER PROSTATA
ERANDA SAPTHAKA QUATHA
- Aerva Lanta Juss
- Aegle Marmelosa
- Recinus Communis
- Solanum Xanthocarpum

källa

Men jag tror det finns minst en till här som odlar hampa! wacko.gif
abborrmaster
hampa används ju inte bara till pipan... Så vadå? Klart det finns i fågelkäk, visste du inte det unsure.gif
Släng genast alla hamparep också!

Den där blomman var ju annars fin, så om många odlar den så e man väl knappast terrorist eller hur? Hampa och den där andra var ju olika saker.

Annars var det ju förbannat starka grejer de där fröna!

skumt...

/Simon
Ralf
Jorå jag visste att det fanns i fågelkäk men det var nån vän av ordning som upptäckte det o ville dra in all jogelmat för nåra år sedan.

Hampa växer för övrigt vilt i Blekinge sedan marinen odlade där för att fixa rep till fartygen i Karlskrona.
abborrmaster
därserman... Blekinge sa du, hehe...
Nä, jag nöjer mej med snus och bayerskt, mer "droger" än så ska man inte ta.

/simon
Helen i Skåne
Ack vad är väl allt detta när man kan tugga NIKOTINTUGGUMMI!? Eller få en torsdagkväll i Vedbekk... wacko.gif
Ralf
CITAT (Helen i Skåne @ 08-01-2003, 22:45)
Ack vad är väl allt detta när man kan tugga NIKOTINTUGGUMMI!? Eller få en torsdagkväll i Vedbekk... wacko.gif

Vad händer på torsdagskvällarna i Vedbekk då???
Är biblioteket kvällsöppet?? *ler*
abborrmaster
nikkotintuggummi... Och varför skulle det vara bättre än tuggtobak? Okej man behöver inte spotta som en dimbo men iallafall...

/Simon
Helen i Skåne
Man får inte svarta tänder... biggrin.gif

Jag har aldrig varit i Vebekk men fråga Hasse eller Tage, fast Tage är ju död så det får väl bli Hasse då antar jag. unsure.gif
abborrmaster
LOL... rolleyes.gif
Cilla
Så här ser Ricinus communis ut. Den har man ju sett. Undrar vad den heter på svenska?
Jag skulle inte odla den. Har en del giftigt i trädgården men fröna från denna verkar ännu giftigare.
Berith
Nu skojsade du till det igen Cilla! biggrin.gif 'Undrar vad den heter på svenska?' Hahaha

Visst är fröna giftiga, men den är så ståtlig att man inte kan låta bli att så varje år.
Att den är giftig hindrar inte stadsträdgårdsmästarna häromkring att ha den i olika arrangemang,
både i rabatter och i krukor. Det var så jag samlade in mina första ricinfrön,
plockade dom helt enkelt från en ricin som vi hade här i stan.
(Sånt tycker jag nästan hör till allemansrätten... blink.gif )
Åsa, mälardalen zon 2
Ricin skulle inte jag tveka att ha i trädgården om jag hade en tillräckligt stor rabatt. Det finns många giftiga växter som ricin som man har i trädgården, ricin lockar inte direkt till förtäring, det finns få förgiftningsfall. De förgiftningsfall som finns är nog när någon med flit försökt förgifta andra människor, ex. KGB som använde detta gift för att mörda folk.

Den enda gången jag skulle vara tveksam till att odla ricin + andra giftiga växter, är vid uppdrivningen om det finns husdjur eller barn som har för vana att provsmaka på växterna som finns på fönsterbrädan.

Hela växten är giftig men fröna är giftigast, vill man inte ha fröna kan man plocka bort frökapslarna, växtens bladverk tycker jag är finare än frökapslarna.
*Felix matte*
Tycker att Tobaksplantan nog är ett lika stort
om inte större hot mot människan än denna ricinplanta
Nicotin är förbjudet att användas i odlingar
men tillåtet för mänskligt bruk!
Trots att det dödar många varje dag.
Ingrid på Västkusten
Vedbekk?
Det är Natos stridsledningscentral i Danmark det! Hugaligen!

Tjaaa-a jag har inte ricin i min trädgård men väl ricinolja i mina tvålar! Där gör den underverk :-)
Man kanske skall ligga lågt?

Hälsar Ingrid fundersamt
Berith
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,09-01-2003, 08:48)
Ricin skulle inte jag tveka att ha i trädgården om jag hade en tillräckligt stor rabatt.

Jag har min ricin i kruka, då blir den inte så hiskeligt stor utan lite mer hanterbar.
Hade ingen förra sommaren av nån anledning, men i år måste jag nog testa igen!
Sassa
Jag trodde ricin var laxerande. Hrm giftig vad händer om man käkar på den? Ja ni förstår väl vad jag tänker på? laugh.gif
Hälsar Sassa inget går upp mot dasshumor
Ingrid på Västkusten
Javisst - det man köper som laxermedel är sk kosmetisk grad påoljan där allting har renats bort just för att det skall vara för mänskilig konsumtion.

Däremot säljer apoteken ogärna det som laxermedel nuförtidne märkte jag när jag shoppade en flaska sist ( hade slut till tvålarna) .... tydligen är det 'alldeles för effektivt' för att citera en hjälpsam men bekymrad dam. Jag kanske såg ut att vara behövande elelr så hade hon sett mig föttut. LOL!
Jag som itne ens KÖPTE munvatten hehehehehe,

Hälsar Ingrid

PS Så jag bet ihop och köpte en femlitersdunk ifrån annat ställe istället ;-)) det kan man ha lääääänge!
abborrmaster
jaja, den är ju väldigt vacker! Funderar nog på att så den, lite kul bara för att det är en terrorist blomma (öh). Prydnadsväxter ska vara lite konstiga om jag ska odla dem. Som köttätande växter och kaktusar.

/Simon
Helen i Skåne
Såååå, det är DÄRFÖR du vill lära dig kasta flugor! Du ska kunna sitta i soffan och mata din köttätare! laugh.gif
abborrmaster
just det, lättfångat byte wink.gif

/Simon
Sassa
CITAT (Ingrid på Västkusten @ 09-01-2003, 12:54)
Däremot säljer apoteken ogärna det som laxermedel nuförtidne märkte jag när jag shoppade en flaska sist ( hade slut till tvålarna) .... !

Gulp!
Tänk om man får tvål i munnen!
laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Ralf
CITAT (Sassa @ 09-01-2003, 12:10)
Jag trodde ricin var laxerande. Hrm giftig vad händer om man käkar på den? Ja ni förstår väl vad jag tänker på? laugh.gif
Hälsar Sassa inget går upp mot dasshumor

ja den ska ju vara dödlig... så man kanske sk-er ihjäl sig! ....
Sassa
Rätt svar!
Ralf, du har vunnit första pris. En fotvandring till Eskilstuna!
laugh.gif
Hälsar Sassa
Ralf
CITAT (Sassa @ 11-01-2003, 10:23)
Rätt svar!
Ralf, du har vunnit första pris. En fotvandring till Eskilstuna!
laugh.gif
Hälsar Sassa

Hmm vad väntar mig där då???
Tur att jag inte bor så långt borta, har bara ca 130 km till Eskilstuna o knata....

Oj!!! mitt tionde inlägg, två pluppar nu!
Sassa
Tja inte vet jag biggrin.gif

Nu hade jag gärna lagt in en länk till en jätteskojig bild från en hrm jätteskojig sajt. Men jag tror att det blir fööör roligt för ett trädgårdsforum!
Hälsar Sassa
Betty
CITAT (Sassa @ 13-01-2003, 12:41)
Nu hade jag gärna lagt in en länk till en jätteskojig bild från en hrm jätteskojig sajt. Men jag tror att det blir fööör roligt för ett trädgårdsforum!

Men hallå, Sassa!!! Så där kan du väl inte säga, GISSA hur nyfikna vi blir nu då!!! blink.gif tongue.gif
Kan det bli FÖR roligt på ett trädgårdsforum??? smile.gif
Sassa
Ja! laugh.gif
abborrmaster
hmm... Läste i tidningen idag att de flesta fröförsäljar numera inte tänkte sälja ricin. Men jag vill ju köpa! Det finns ju i impectakatalogen, tror ni att man inte får den om man beställer den?

/Simon
Ralf
Man kan kanske beställa från Bulgarien?? : /
Ralf
ny ricinartiekl
Berith
Hmm... Ska jag eller ska jag inte så nån ricin i år...? wink.gif
Ralf
Så på du!!!
Man vet aldrig när man behöver nåt!
Berith
Ok, då gör jag det! Och så kan vi ju hoppas på en regnfattig sommar så ingen går omkring med paraply... huh.gif
abborrmaster
jag har precis gjort klart min beställning till impecta, ricin inkluderat!

/Simon
mary
Min sambo såg min ricinpåse från Impecta, och trodde genast att jag blivit registrerad som misstänkt gifttillverkare. Tror ni att Impecta rapporterar? rolleyes.gif Jag tänker odla min ricin i krukor!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon