catlady
För 2 år sedan satte jag några frön jag plockat med mig från ett vackert träd i Provence (de finns överallt där nere). Jag fick upp 4 vackra snabbväxande plantor, men bara 2 överlevde i kruka i oisolerat växthus. Då postade jag bilder och fick tips om Robinia eller Akacia.

Nu undrar jag om det finns något definitivt sätt att kolla vilket som stämmer? Robinia har jag förstått är nästan som ett ogräs, och då vill jag ju vara försiktig med var jag sätter dem. Men Akacian är ovanlig, ej härdig, och behöver behandlas varsamt.

Några konkreta tips att undersöka art hos en ung växt helt utan blommor?
Huggorm
Robinia är inte så farlig som ogräs i Sverige så jag tror inte du behöver vara orolig för det. Tyvärr vet jag inte exakt hur man ser skillnad, men på bilderna i din gamla tråd ser det väldigt mycket ut som robinia. Jag vet inte hur lika acacia är, men jag tvivlar på att någon sort skulle överleva ute i Sverige, även om det är i kallväxthus och i zon 1. Möjligtvis något ur familjen sophora, de är också i ärtfamiljen och ganska snarlika de andra, det finns ett par sorter där som klarar sig i sydligaste Sverige.
RibesRubusVitis
Våra robinior på kolonin har mycket taggar på yngre grenar. Också några akacior tycks ha taggar, men inte alla. Får du inga taggar på dina, är det troligen inte robinia.
Så våldsamt mycket ogräs är de förresten inte; skulle det bli fel är det lätt att bli av med dem.
catlady
Tack för snabba svar! Jodå, dessa har taggar, så kanske är det en Robinia.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon