Hököpinge
Jag har en vacker buske i min trädgård som jag gärna vill veta vad den heter.

[attachment=77432:Buske.jpg]
gunsta
Hej och hjärtligt välkommen till odlas forum - växten på bilden är en perenn, alltså ingen buske. En sorts aster är det - men är osäker på vilken. Hoppas andra svarar som vet mer exakt.
RitRat
Det är en höstaster, vilken av dem, vet jag inte. Det finns många.
Känns lite konstigt att den blomamr redan, mitt i sommaren, fast det är en "höstblomma".

Här en artikel om höstastrar.
http://www.odla.nu/artiklar/ute/perenner/hostastrar-0

Du är ny här på forumet, jag tänkte jag skulle berätta skillnaden mellan 'buske' och 'perenn'.
Ursäkta om det redan är bekant...

Buske kallar man en växt som är - just det - buskformig, och lever hela året i den formen. Vissa tappar bladen på vintern, andra inte.
En perenn är en växt där alla delar över jord dör på hösten, bara rötterna lever vidare. På våren växer nya stjälkar, blad och blommor fram.
Huggorm
CITAT (RitRat @ 12-07-2013, 21:00) *
Det är en höstaster, vilken av dem, vet jag inte. Det finns många.
Känns lite konstigt att den blomamr redan, mitt i sommaren, fast det är en "höstblomma".

Min tanke också, jag har sådana som växer förvildat här och de har definitivt inte börjat blomma ännu. Det där måste vara någon ovanligare sort.
Kryddan03
Eftersom den blommar nu är det kanske en binka (Erigeron) troligen en skön-/praktbinka (Erigeron speciosus). Inte särskilt ovanlig och kallas ibland för sommaraster. Vilken sort vågar jag mig inte på då det finns ett antal.
Aqvakul
CITAT (Kryddan03 @ 13-07-2013, 00:05) *
Eftersom den blommar nu är det kanske en binka (Erigeron) troligen en skön-/praktbinka (Erigeron speciosus). Inte särskilt ovanlig och kallas ibland för sommaraster. Vilken sort vågar jag mig inte på då det finns ett antal.

Stämmer absolut med utseende, lägre, mindre blommor och mer tidigblommande än höstaster...
Anna-Karin Lundberg
Den var fin. Blommar den länge?
Fjortispower
Bilden kanske togs i höstas?
Hököpinge
CITAT (Anna-Karin Lundberg @ 13-07-2013, 06:55) *
Den var fin. Blommar den länge?

Den blommar i ca 2 månader med början i Augusti.
Jag fuskade lite och la upp en bild från förra året, annars hade jag inte fått veta vad den heter.
Det verkar som om det är en aster.
Peztis
Det är definitivt en aster. Fin rugge du har, i alla fall.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon