Hej!
Har nyligen köpt sommarställe i Gryts skärgård, Östergötland, och lär väl drabba er med nya frågor titt som tätt framöver.
På tomten finns det ett par äpple- eller päronträd som av storleken att döma (ca 2 m) är ganska unga. De är dock fulla av lav, något som jag har för mig i sig inte är skadligt, men jag undrar hur det går ihop med storleken och den gissade åldern. Kan ett lavbevuxet träd ändå vara ungt?
/Jonas
Liastar
07-04-2004, 15:22
Ställde en fråga om lav på en apel och fick svaret att laven tyder på att luften där trädet finns är bra. Min apel är visserligen 60 år, men eftersom dina träd inte är så stora så tror jag nog att dom inte är särskilt gamla.
Jajamän Jonas, träd kan vara unga och bli lavklädda, och träd kan vara låga och gamla. Man brukar titta på stamtjocklek när man bedömer ungefärlig ålrder på träden, liksom hur grov stambarken blivit. Träd kan växa långsamt om de står i sammanpackad, syre- eller näringsfattig jord eller i torra eller sanka marker. Träd som inte trivs i växtzonen växer också långsamt, särskilt de sorters päron och äpple osm kräver varmt klimat. Kronans höjd styrs också av beskärning, varför det inte av kronhöjden går att säga hur gammalt trädet är.
Titta på dina träds årstillväxt, dvs hur mycket det växte förra och förrförra växtsäsongen så kan du avgöra om de trivs eller ej. Titta på ca 10 grenar runt trädet och på olika höjder - från grenspetsen och inåt till dess du kommer till en liten ring runt grenen. Från spetsen in mot första ringen är förra säsongens tillväxt, och från denna ring in till den andra är förrförra säsongens årstillväxt. Se var grenarna i medeltal har växt de senaste 2 åren. I ett ungt äppel- och päronträd vill man ha kraftig tillväxt och normalt är att ett ungträd växer 60-100 cm per år. Har du mindre tillväxt än så är det dags att se vad du kan göra för att förbättra förhållandena för dem.
Träd i områden med frisk luft brukar snabbare bli lavklädda än i stadsmiljöer eftersom fler lavsorter trivs där. Lav på stam och grenar är inte skadliga för träden.