smalandstos
12-07-2013, 16:31
Jag stötte på en så läcker växt häromdagen! Tyvärr vet jag inte namnet på den, men det kanske finns någon som känner igen den och kan namnet. Växten var ganska hög, nästan lika hög som jag är lång (ca 160 cm). [attachment=77433:IMG_1483.jpg]
Ser ut som riddarsporre! Fin perenn och som är lätt att fröså.
kerstin z5-6
12-07-2013, 19:46
delphinium -riddarsporre -kan vara ur gruppen blue skies
smalandstos
12-07-2013, 21:00
Ok, där ser man! Snygg är den iallafall! ^^ Får vakta den och se om det dyker upp några frökapslar!

Tack för era svar!!
hs04290
02-09-2013, 22:26
Hejsan!
Riddarsporre var en av de växter jag först frösådde när jag blev med radhus för 17 år sedan. Jag sådde en ljusmellanblå med vitt mitt (lite ljusare än din). Otroligt fin, men har inte överlevt i rabatten (men gjorde det säkert 10 år). Dock har det "kommit" (frösått sig) andra blå varianter m svart mitt.
Om du vill ha just den variant du visat på bild, ska du nog köpa ett sådant frö från firma.
Om det är ett nöje med förökningen i sig, föreslår jag vintersådd, dvs;
Så inne i jan-feb, efter ett dygn ställer du ut krukan, skottar över snö. När våren kommer står den i skuggan, fuktig, kanske plastpåse med hål över, och sedan gror det. Planteras om när karaktärsblad, näring, ljust, men inte direkt dagssol (morgon/kvällssol utmärkt). Planteras ut på plats i aug/när lite svalare o fuktigare i luften.
Lycka till m sådden!
Helena
kerstin z5-6
02-09-2013, 23:27
Riddarsporre -delphinium är varmgroende och behöver ingen kyla först för att gro, kan sås i maj i såbytta omskolas i kruka en o en och utplantera under samma sommar