Jag har funderat länge på mina chiliväxter.
Jag planterade en chili ett år som gav långa smala chilin med medelstark smak, när hösten kom tog jag in plantan och övervintrade den och planterade åter igen ut den på försommaren men då blev chilin små och starka, är de vanligt att dom ändrar smak med tiden?
Jag planterade också en "jamaican bell" (har jag för mig den heter) och i början av frukttiden smakade dom nästan bara som paprika (något starkare) men så efter ett tag blev dom mycket starkare.
Vad beror detta på?
Piccante
12-07-2013, 20:46
Vattenhalten i frukten gör att koncentrationen capsaicin blir lägre. Sen är inte styrkan jämt fördelad i frukten, generellt är de svagare mot spetsen och starkare mot fästet. Mest styrka är det i de vita mellanväggarna där fröerna sitter. I en liten kompakt frukt blir det mer styrka i hela frukten.
Starkast chili brukar man få i kruka menar vissa och speciellt när det är varmt. Kombinationen lite vatten, trångt utrymmer ger mindre och skarpare frukter.
Sen är en del sorter generellt mer variabla än andra i smak och styrka.
Aha, då vet jag lite mer:), tack!
Nu måste jag hit och fråga igen:)
Nu är det ju höst och jag har kunnat börja smaka av alla mina olika chilis och det stämmer ganska dåligt på hur dom smakar mot för de dom "ska" smaka.
Några exempel: "Satans kiss", de första jag smakade var inte alls starka men nu är dom helt plötsligt medelstark. "Guajira grande" från peru skulle vara stark men smakar som paprika. "Aji Imbabura" blev medelstark som det stod i beskrivningen men blev ljusgul istället för röd.
Det är alltså mycket som inte stämmer med dess beskrivning så vad kan det bero på? Vattningen kan det ha varit lite si o så med men kan det verkligen påverka så mycket? Kan de vara så att jag fått fel från skickad till mig (har skickat efter från jalapeno.nu så jag kan inte tro det)?
Det är ju lätt att smaka på frukten innan man använder den såklart men de kan vara roligt att veta eftersom jag vill ta frön från vissa:)
Hej
Jag kan säga om de fick mera vatten blir smaken mindre, men jag är säkert att du fick fel sort.
.
H.Bassa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.