Hej!
Jag funderar på hur ni andra gör med blommor i era trädgårdar? tar ni fröer till nästa år?
kan man ta av det mesta?
speciellt petunior skulle jag vilja veta.
kan man när man plockar bort vissna blommor, spara dom om det ser ut som "frökapslar" spara och låta torka dom eller hur gör man?
har klippt bort vissna blommor ifrån chokladblomman, sommarrudbeckian. kan man torka dom? blir det fröer?
pionerna som blommar över?
åh, jag vill kunna sånt här.. det är ju så spännande..
har köpt lite böcker men man funderar ändå..
glad sommar alla! ♥
// Gittan
Piccante
13-07-2013, 12:18
Blomman måste hinna utveckla fröerna innan du knipsar av dom. En del bildar ju ett fröhus som är ganska stort och fullt med frö som vallmo andra har fröer som sitter ganska fritt på blommans botten som de släpper så fort de blommat över som maskrosor, tistlar mfl. Om du tittar p dina växter så ser du om fröämnet har hunnit utvecklats och om du kan plocka ur frön. Om de inte är fullmogna så kommer de inte gro nästa år för de har för lite näring för att överleva. Låt blommorna sitta kvar efter att själva blomningen är över.
kerstin z5-6
13-07-2013, 20:49
och ettåringar är ofta ingen mening att ta frö från-avkomman ser ofta hrlt annorluna ut.
alla perenner kan du ta frö från däremot
Fast visst kan man ta ifrån ettåringar bara man är beredd på att det inte blir exakt som modern. Det finns ju en viss charm i det med.
Precis som Piccante säger är det viktigt att fröet får mogna i sin kapsel, många gånger kan man höra att det rasslar och då kan man knipsa av och lägga hela kapseln i t ex ett kaffefilter.
Det är jätteskoj att plocka egna fröer! Glöm inte att på en gång skriva dit namnet på det du plockar. Vet du inte namnet så kan du ta ett foto och gärna fråga här, frökapslar och blad berättar ofta en hel del och många vill gärna hjälpa till. Men som sagt, skriv namnet på en gång för det är sedan lätt att förväxla fröerna.
Irene_L
14-07-2013, 09:29
På min blogg kan du se hur frökapslarna ser ut på petunia:
http://blomster-tips.blogspot.se/2009/11/p...ia-petunia.htmlPå bloggen har jag skrivit om blommor i min trädgård. Där finns bilder på hur dom ser ut, hur man sår dom och annat som är bra att veta om de olika blommorna. Hoppas den kan vara till hjälp för dig!
CITAT (Irene_L @ 14-07-2013, 10:29)

På min blogg kan du se hur frökapslarna ser ut på petunia:
http://blomster-tips.blogspot.se/2009/11/p...ia-petunia.htmlPå bloggen har jag skrivit om blommor i min trädgård. Där finns bilder på hur dom ser ut, hur man sår dom och annat som är bra att veta om de olika blommorna. Hoppas den kan vara till hjälp för dig!
tack, det där var bra att se. har läst att man ska vara noga med att märka. kaffefilter verkar bra. fick lite tips ifrån en bok hur man viker kuvert för fröer.
men ang petunian. när brukar det se ut så där? nu? elr i höst?
blommorna vissnar ju ner hela tiden och man plockar bort. dom ser ju aldrig så där stora ut , inte nu iaf. ska man spara de då? det som blommat över? elr ska det sitta kvar på busken/plantan tills det vissnat ner helt elr? lite trög, fattar inte

)
och gäller det alla växter/perenner?
Tack för svar..
Jag brukar samla dem i kaffefilter eller i papperspåsar (typ lösgodispåsar). Men eftersom de tar så stor plats brukar jag sedan när de är torra och rensade hälla över dem i kuvert jag gjort själv eller minigrip-påsar.
Fördelen med minigrip-påsarna är att man ser själva fröerna - det gillar jag! Nackdelen är att de är av plast och det är inte lika lämpligt att spara i som papper.
kerstin z5-6
14-07-2013, 16:44
Plockar man avblommat blir det inga frö på vare sig perenner eller ettåringar.
frökapsel bilas efter blomman fallit av, den ska vara brun o torr.
Perenner är mer frökonstanta dvs avkomman blir ganska lik sin "mamma".
Anueller ettåringar är ofta sk f1 hybrider ,F1-hybrid kallar man frö från första generationen efter en korsning av två bestämda föräldrar av en växt. Fröer från F1-växter tappar alltså sina bestämda egenskaper och utseende. Frö från dessa kan se ut lite hur som helst.
En del tex petunia av sorten million bells , är dessutom sterila och bildar inga vitala frö utan måste sticklingförökas.
Jag spär på med mina frågor, jag har en del blommor som gått i frö men de flesta har inte torkat än nu varnas det för nattfrost ska jag skynda mej att plocka de som finns och se de som är gröna som förlorade eller är det ok med nån minusgrad, att ta in frökapslar som är färska är ingen idé väl?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.