Lijo
Hej!

I vinter blir vårt nya hus klart och nu har jag börjat fundera mer i detalj på hur trädgården ska utformas. Bland det första vi vill göra är att sätta en häck längs i princip hela tomtgränsen, och frågan är nu vilken häck vi ska välja. Vi har funderat och googlat en hel del men inte hittat något självklart.

Tomten (drygt 1000 kvm) ligger i utkanten av ett villaområde norr om Stockholm, zon 2, ganska blåsigt läge och enligt vår bedömning rätt tung lerjord. Sol i princip hela dagen överallt där häcken ska vara. Tomten är helt oplanerad, typ gammal åker. Det är väg längs tre av fyra sidor, vilket gör att det är väldig insyn och ev. risk för salt (men gång/cykelväg närmast tomten).

Vårt önskemål är en klippt häck (men som inte behöver klippas jätteofta), mest för att få den tät och relativt smal, vi vill att den blir max ca 1 m bred. Den ska också bli ganska hög, ca 2 meter som sluthöjd, men det vore bra om den kan bli lite högre om det behövs för blåsten. Inte städsegrön men ändå hyffsat insynsskyddande även på vintern i form av kvarvarande löv eller tätt grenverk. Helst inte taggar.
Jag skulle gärna vilja ha bok men är osäker på om den passar för det här läget. Jag var inställd på avenbok först, men den verkar inte gilla blåst eller vår jord och min man tycker att den inte ser särskilt kul ut på vintern, vilket jag kan hålla med om. Jag skulle föredra en häck som blir en grön, fin bakgrund till planteringar, medan han tycker om de som blommar och har fin höstfärg.

Längs vissa delar, såsom i hörnen och vid utfarten, kommer vi behöva ha en låg häck längs tomtgränsen pga trafiksäkerheten, men där funderar jag på att ha en helt annan häcksort (idegran är mitt val just nu). Frågar gäller alltså de delar där vi kan/får ha en hög häck.
Anna-Karin Lundberg
Hej! Jag såg att det här är ditt första inlägg så jag passar på att önska dig välkommen till Odlas forum. Jag har själv fått hjälp här att välja häck och det finns en del äldre trådar att läsa här.
Mitt förslag är häggmispel spicata. Min andra häck är friväxande bukettspirea. Båda valde jag efter mycket funderingar och hjälp här på forumet.

Läs vidare och fundera noga innan ni bestämmer er. Fundera också på hur många gånger om året ni verkligen kommer klippa häcken. Ska ni ha den runt hela tomten, kommer ni verkligen orka klippa? Var ärliga mot er själva, och ni kan spara er en del jobb genom att välja en häck som inte behöver klippning alls, eller som klipps bara på vissa delar, som vid utfarten, tex.
Min första tanke hos mig var nämligen bok, men efter information, råd och funderingar valde jag andra sorter och jag är väldigt glad för det idag.
Lycka till!
Lijo
Tack för välkomnandet!

Jag förstår dina synpunkter och det kan nog bli så att vi kommer tycka det är väldigt jobbigt att behöva klippa en så lång häck. Däremot kan jag inte komma på något mer tilltalande alternativ. Vår tomt är ganska långsmal, så en bred häck kommer ta för mycket utrymme.

Blir inte en friväxande häck ganska gles och lätt att se igenom på vintern? vi har funderat på Häggmispel, men tänkte oss nog då en klippt häck ändå. En friväxande Spicata verkar kunna bli lite väl hög (3-5 m). Ska man klippa den på höjden så tänker jag mig att det är bäst/snyggast att börja beskära den som en klippt häck med en gång och då slipper vi ju ändå inte klippa den.

Spireor tycker jag inte så särskilt mycket om. De kan vara vackra när de blommar, men efter blomningen ser de väldigt skräpiga ut och jag gillar inte det risiga grenverket. Men jag kanske har missat något? Bukettspirean tycker jag dessutom blir lite för låg, och ska den bli 2 m hög antar jag att den blir ganska bred också.

/Linda
josohl
Har ni funderat på idegran? Tål utmärkt att klippas (bryter nya grenar på gammal ved) och blir en mycket vacker mörkgrön bakgrund till planteringar. Helt vintergrön, inga taggar. Iof inga blommor och ingen vacker höstfärg... (Ja, barren är giftiga, men det har inte varit några förgiftningar på människor i Sverige på åtminstone 50 år enligt Giftinformationscentralen.)
Vi har idegranshäck som är drygt 150 cm i zon 2 i soligt och blåsigt läge (den rena sorten Taxus Baccata, inte nån namnsort, de verkar inte växa lika bra och blir ofta glesa). Inte ens denna hårda vårvinter har den fått några som helt tjälskador/solskador! Idegran anges ibland som känslig för vägsalt, men vi har inte märkt av det heller (de fegar inte med saltet där vi bor...).
Vi klipper den en gång per år (sensommaren) och nyper ibland av enstaka grenar på våren som skenat iväg, men totalt sett en ganska liten arbetsinsats. Som sagt en mycket stor fördel att man kan klippa den hårt om man skulle vilja det.

Eftersom ni skall ha rätt många meter kan det vara värt att kolla på att köpa från tex Tyskland.
Lijo
Jag har funderat på idegran till de delar av häcken som ska vara lägre. Där vi vill ha en högre häck har vi känt att det skulle bli för instängt och lite monotont med en som är städsegrön, särskilt som vi vill ha den så hög. Men jag har aldrig sett en hög idegranshäck och varit medveten om att det varit just idegran, så jag vet egentligen inte. Hur upplever ni det? Att den inte har blommor eller har fin höstfärg gör mig inget, då har jag hellre växter som får framträda inne i trädgården. Idegranen får ändå ljusgröna skott vilket gör att det blir lite skillnad över året, det tycker jag om. Arbetsinsatsen låter också som lagom nivå för oss.
EvaKlemming
Hej

Har ni hört talas om häcklaboratoriet? Utvärderingen/avhandlingen hittar man tex. här https://gupea.ub.gu.se/bitstream/2077/28020...077_28020_1.pdf

Jag läste första ggn om häcklaboratoriet genom en kort artikel i en trädgårdstidning och blev glatt överraskad för häckar är något jag gillar och tänker en hel del på. Bland annat hade man upptäckt att hemlock och katsura blev jättefina häckar. Bara ett tips för andra häcknördar. Själv har jag ingen häck nu, men blev jättesugen på hemlock. Jag tror den har de egenskaper jag gillar. Hoppas bara jag kan erbjuda de förhållanden som DEN gillar.

/Eva
Huggorm
CITAT (EvaKlemming @ 17-08-2013, 22:59) *
Hej

Har ni hört talas om häcklaboratoriet? Utvärderingen/avhandlingen hittar man tex. här https://gupea.ub.gu.se/bitstream/2077/28020...077_28020_1.pdf

Jag läste första ggn om häcklaboratoriet genom en kort artikel i en trädgårdstidning och blev glatt överraskad för häckar är något jag gillar och tänker en hel del på. Bland annat hade man upptäckt att hemlock och katsura blev jättefina häckar. Bara ett tips för andra häcknördar. Själv har jag ingen häck nu, men blev jättesugen på hemlock. Jag tror den har de egenskaper jag gillar. Hoppas bara jag kan erbjuda de förhållanden som DEN gillar.

/Eva

Det där var en mycket intressant avhandling.
ScarlettZoe
Tack för svaret. Misstänkte att det var något allvarligt så vi kommer att såga ner det. Går det bra att göra ved av de grova delarna och slänga riset på vår rishög eller måsta det eldas upp?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon