maichan
Hej!

Jag har flera olika sorters timjan i egen låda med mycket stenar och sandblandad jord. De flesta trivs bra men nu ser jag att två av backtimjan som jag köpt i år är lite gula och torra. Men inte den som är från förra året. Någon som vet när de blir sådär tråkiga? För mycket vatten eller för lite? För lite sol? Det är inte fullsoligt läge men de andra trivs bra där ändå.

En extra fråga är om citrontimjan(kryddvarianten). Ska de ha mer vatten än vanliga "ej ätbara" timjan? De har också blivit jättetorra och tappat hälften av bladen (nedre delen) och inga blommor alls.

Tacksam för råd!
Hoppas alla här ute har en skön sommar!

Med vänlig hälsning
Mai
Bassam
Hej

Backtimjan tycker dom en torr, varm, solig, kalkhaltig, så händer detta på grund att de fick mycket vatten, du behöver planera bra väldränerade platser, väven om andra sorter, och detta händer också med timjan.

H.Bassam
HelénE
Jag upplever att baktimjan kan vara lite svår, jag har varit med om liknande med nya plantor jag satt trots att placeringen torde vara prefekt. Har sedan prövat igen och då har det tagit sig så antingen fel på plantorna eller kanske på vattningen från start. För precis när man satt så brukar jag vattna, men när det börjat ta sig så slutar jag.

Citrontimjan vet jag inte har bara haft den med andra kryddor o då har den fått lika mycket vatten som övriga.

Helén
maichan
Tack för era svar! Då är det nog vatten... Har haft backtimjan i samma låda sen tidigare och det har aldrig varit problem annars. Vad konstigt... :-(

Ha en fortsatt trevlig sommar!
Mvh Mai
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon