Full version: Purjofråga
sanna
Jag har förodlat purjo och undrar nu när det är lämpligt att plantera ut dem? Purjo tål ju lite frost på hösten, så om man avhärdar ordentligt borde väl plantorna tåla att sättas ut nu? Tänkte jag alltså...vad tänker expertisen? smile.gif

Sanna
Åsa, mälardalen zon 2
Man brukar rekommendera att plantera ut purjolöken när risken för frost är över, blir det kallt så kan purjolöken luras att tro att det varit en vinter och då går purjolöken upp i blom (detta kallas ofta stocklöpning) purjolök är ju tvåårig och blommar andra året.
Susanna
Hänger på med en fråga om brysselkål. Kan man börja avhärda den nu i zon ett för snar utplantering? Jag kommer stötta på problem snart med mina plantor, kommer att vara bortrest hela maj och en vecka in i juni. Vill ha så mycket i jorden som går innan dess.

Susanna
Åsa, mälardalen zon 2
Oj det kan bli problem med brysselkålen, även den kan luras att tro att det varit vinter och den kan gå upp i blom ifall det blir en period med kallt väder men har man inget val kan man ju testa plantera ut, många kålväxter tål ju lättare frost. Testa att bygga upp någon form av växthus runt bysselkålen med fiberdukar plast eller liknande och se om du kan hålla kylan borta, i zon 1 har ni ju lite mildare klimat än vad vi lite högre upp har.
sanna
Okidok, Åsa! Tack för ditt svar!

Men en liten följdfråga:
Jag har köpt mig ett litet miniväxthus på Rusta för 249 pixers.

Vad tror du då om att ställa ut purjoplantorna i skapelsen ovan? Efter avhärdning, alltså? Kanske t om inlindad i fiberduk om nätterna?
(eehh...verkar det möjligen som om jag har platsbrist...? laugh.gif )

Sanna smile.gif som bor i zon II, liksom du...
Copycat
..
Åsa, mälardalen zon 2
Jag har också något liknande fast min plast är rutig och skuggar något. Växthuset har jag i uterummet för då kan jag ställa ut växterna något tidigare det är ju alltid platsbrist såhär års inomhus. På dagarna har jag det ej neddraget utan jag drar upp lite blixtlås så det inte blir så varmt när solen ligger på. På sommaren har jag ingen plast på utan det används mera som en hylla åt ex. basilikaplantor då.
Susanna
Hej Åsa!

Tack för svar om brysselkålen. Jag får nog göra som du säger och skydda med fiberduk eller dylikt. Började med lite avhärdning idag. Egentligen tycker jag inte om att resa bort på våren men när jag blev erbjuden en praktikantplats på en utgrävning i Grekland kunde jag helt enkelt inte tacka nej! smile.gif Men tomaterna och gurkorna går nog åt pipan i år....svårt att fixa när man blir borta fem veckor. sad.gif Maken ska också ut och resa och man kan ju inte be grannar och vänner om hur mycket trädgårdsskötsel som helst tongue.gif

Susanna
Copycat
..
Susanna
Har bara två grannar på landet, den ena en äldre farbror som knappt kan gå, den andra ett par golfspelande människor som inte kan något om trädgård. Bäddat för katastrof! tongue.gif Får nog hitta färdiga plantor när jag är tillbaks i Svea Rike!
Åsa, mälardalen zon 2
CITAT (Susanna @ 09-04-2004, 22:18)
Har bara två grannar på landet, den ena en äldre farbror som knappt kan gå, den andra ett par golfspelande människor som inte kan något om trädgård. Bäddat för katastrof! tongue.gif Får nog hitta färdiga plantor när jag är tillbaks i Svea Rike!

Det finns grönsaker som du fortfarande hinner att så om du kommer hem någon vecka in i juni ex. sommarsquash, bönor, sallat, mangold, morötter, sockerärtor mm. +Många sorters asiatiska kålväxter sår man inte förren framåt juli.
Susanna
Hej Åsa!

Tack för tipsen om grönsaker, flera där som jag inte tänkt på att det går att så sent på säsongen! Då blir det lite grönsaker i år också! Och squashen kan jag verkligen inte avstå, det är så himla gott. Köpte Runåbergs recepthäfte på mässan. Det innehåller verkligen en otrolig mängd recept.

Susanna
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon