Full version: Plantera honungsros
piafrosslund
Jag planterade en Lykkefund intill en snöbollsbuske som är över 80 år gammal. Busken har blivit som ett träd idag och är 4 meter högt, med grova stammar. Jag såg framför mig att honungsrosen skulle klättra fint i trädet och trädet (busken) är tillräckligt kraftigt för att "bära" honungsrosen. Men jag fick kämpa för att gräva mig ner i marken. Jag provade några ställen, och valde att plantera i en grop där jag kom ner i djupast. Förmodligen är det snöbollsbuskens rötter som jag stöter på. Nu är jag orolig att jag inte fick ner honungsrosen (krukodlad) tillräckligt djupt, ca 40 cm. Själva "ytan" på plantan hamnade "under jord" i hålet och jag fyllde med rosjord blandat med befintlig jord. Men kommer den klara sig att stå så grunt, eller måste jag ge upp min bild av hur rosen klättrar uppför snöbollsbusken och helt enkelt flyttta rosen innan hösten?
Aqvakul
Problemet är snarast att snöbollsbusken konkurrerar kraftfullt med rosen om vatten och näring...
oliv
Jag tycker min Lykkefund klarar bra konkurrensen av häcken precis bakom och andra buskar runtom där den växer upp på en kraftig rosenbåge.

Men det kan ta några år för den att ta sats. smile.gif

Hönsgödsel får den på våren.
Aqvakul
En etablerad honungsros klarar vilken konkurrens som helst, men etableringsfasen är kritisk.

Jag rekommenderar en rejäl grop, helst 60x60, som gärna avgräsnas med tidningar eller annat och fylls med bra odlingssubstrat som är både näringsrikt och luckert. Jag brukar blanda ut befintlig jord med barkmull och kogödsel.
piafrosslund
Tack för svar, har bestämt mig för att flytta honungsrosen så att den får klättra på häcken istället. Det är bättre förutsättningar där både vad gäller jord och sol.
Aqvakul
CITAT (piafrosslund @ 14-07-2013, 12:25) *
Tack för svar, har bestämt mig för att flytta honungsrosen så att den får klättra på häcken istället. Det är bättre förutsättningar där både vad gäller jord och sol.

Låter klokt! tummenupp.gif Lycka till!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon