Hej
Min junimagnolia är mycket ung, bara en pinne egentligen med lite blad överst. I två år har den mått bra men i vår har bladen blivit bruna i kanterna. Den kommer med lite nya blad men det går väldigt trögt. Dock har den ett skott från basen som ser väldigt friskt ut och som är på väg uppåt med bra fart. Jag hade inte tänkt att magnolian skulle ha flera stammar och i normala fall hade jag tagit bort skottet men nu vågar jag knappt röra vid trädet. Hur skulle ni gjort?
Tacksam för råd.
/Unni
Hej
Jag kan säga att fel lägger på grop, du kan se om grop är små plus om du kan gör mera väldränerad genom att blanda jord med grov sand,
Obs
Du ska ta bort skadad blad och bränna dem plus, när du gör när du gör om plantering ser noga på rötter och borta skadad rötter.
H.Bassam
Huggorm
14-07-2013, 18:53
Det kan möjligtvis vara skador från vintern, det var ju ovanligt kallt under vårvintern. Hur som helst så ha inte för bråttom med att gräva upp den igen, magnolia har känsliga rötter så man skall vara helt säker på att det behövs innan man gör det
Eventuellt kan du ta bort en stam senare, men vänta och se hur det utvecklar sig. Just nu behöver den nog all bladmassa den har för att återhämta sig
Klokt som Huggorm skriver. Säkert skadad topp efter våren. Låt den vara. Se till att den får vatten.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.