Kraljica
Jag har efter att denna bild togs även lagt på täckbark, förutom framför rosorna där jag vill plantera något marktäckande, frågan är bara vad.... Om rosorna verkar trivas och överlever vintern så blir det utökning till nästa år med en honungsros, någon vit buskros och 1-2 vita eller rosa pioner (för tidig blomning). Kortsidan jag planterar längsefter är ca 14 meter, och det första våra gäster ser, så det finns plats för mycket fint! (Nu sitter där 2 Astrid Lindgren och 1 Penny Lane, som har klätterstöd under tillverkning)

Då rosorna inte var gratis så känner jag för att prova beställa av odla.nu's Perenna småplantor.

Det står mellan:
Kantnepeta, men vill kanske ha det torrare än hos mig? Det är snarare lite lerjord.. Eller jag skulle vilja säga vanlig jord, inte sandig.. Och deras sort Kit Kat kanske inte blir som denna bilden? Eller blir den lika fin?

Praktnävan Baby Blue, ser otroligt söt ut. Men klarar praktnävor full sol (från kl 10)? Och för mig som aldrig haft en rosenrabatt förut så vet jag inte om nävor passar med rosor? Är den lika blå som bilderna?

Någon som har en åsikt?
oliv
Testa, tycker både ser trevliga ut. Har själv inte så soligt, men gillar både kantnepeta och nävor (har lerjord). Oftast måste man efter några år kontrollera att marktäckarna växer som de ska eller tvärtom, byta ut mot något svagväxande om de växer sif för stora. Jag tycker man ska prova sig fram.

Jag har förresten en kantnepeta och en praktnäva tillsammans som går i exakt samma blålila nyans, tycker det är häftigt (var mest slumpen). smile.gif
Kraljica
Okej, men va skönt att du låter positiv till båda smile.gif Då kan det inte bli så tokigt!
AnniiPannii
Jordgubbar! Jag tycker de och smultron är de ultimata marktäckarna. Blir grönt tidigt på våren (innan nepetan) sprider sig fort med utlöpare utan att ta över. Sen smakar de gott också smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon