Jag har aldrig tidigare haft en tomatplanta - har inte tålamod att vänta på frukten och glädjen med mödan, men i år har jag fått 2 plantor och vet inte hur de ska skötas
Hur vet jag om det är busktomat så att jag inte ska ta bort skotten i bladvecken?
Den ena plantan har fått "barn" eller kanske rotskott som rosor. Ska jag låta dem vara kvar?
rosita
16-07-2013, 05:26
Det syns inte på plantan om det är en busk eller vanlig.
Skott som kommer från roten ska tas bort.
HelénE
16-07-2013, 06:02
Du får fråga den du fick den av vad det är för sort. Vet man inte så märker du det nog ganska snart. Busktomater blir inte så höga medan vanliga ränner iväg på höjden rätt snart. Det är dock inte någon katastrof att inte ta tjuvarna på vanliga det blir tomater ändå.
Sätt plantorna i näringsrik jord i stora kärl, minst 10L hink. Börja näringsvattna (eller sätt näringspinnar) efter en månad för då är näringen i jorden slut. Se till att vattna så de inte torkar ut, men inte heller står med fötterna i vatten jämt.
När du fått tomater på plantorna och tycker det kanske räcker så kan du kapa dem på höjden och ta bort nya blomskott. Då får plantorna mer kraft till de tomater de redan satt att se till att de blir klara.
Lycka till.
Helén
Bassam
16-07-2013, 06:21
Hej De ta bort sid grenar för att höja frukt kvalitet och antal fruk bara. H.Bassam
Eva 33c
17-07-2013, 09:09
Man kan få en liten indikation på sort genom antalet blad mellan blomklasarna. Det stämmer inte till hundra procent men ändå. Tomatsidan.se, välj "Tomatinfo" i menyn och skrolla ner lite så finns en ruta med lite om detta och även texten under.
Ålgryte
17-07-2013, 16:59
Tack för bra info
Jag har också läst Tomattråden 2013 och lärt mig ännu mera om hur jag ska sköta mina plantor! De har vuxit mycket den senaste månaden, kanske beroende på att de har fått både kaffe och guldvatten... Sol och värme får de också i massor !
Jag provar att plantera "tjuvarna" och rotskotten i egna krukor. Ska jag ta bort grövre grenar under blommorna också eller har de ingen påverkan på frukterna?
Vad händer om man tar bort tjuvskott på busktomater? Blir det färre tomater då?
rosita
17-07-2013, 18:36
En busktomat ska ju ha många grenar för att bli en buske. Man kan ta bort tjyvar även på en busktomat, men då blir det ingen busk-, utan en vanlig tomatplanta och får nog lite färre antal tomater.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.