trädgårdsnjutan
15-07-2013, 14:33
Jag har i flera år planerat att ha min kompost vid gaveln på mitt hus. Göra ett fint område med soptunna och fina kompostlådor som jag håller på att snickra ihop nu. Det ska inte bara vara vanliga kompostlådor utan med lite extra finess, lite snickarglädje... om jag klarar av det. Tänkte ha markduk och bark i botten på "området", ev en portal med en klätterros, det är norrläge så den måste klara det.
Nu har jag stött på patrull. När jag nu är halvklar säger "alla" att där kan du ju inte ha komposten, den ska man ju "gömma" längst ner i trädgården. Jag tycker inte det! Komposten är ju egentligen hjärtat i hela trädgården. Längst ner i min trädgård har jag en gammal kompost och allting är fullt med kirskål så det är inte ett alternativ tycker jag. Vad tycker ni??? Framför kompostområdet har jag satt bambu som kommer att bli flera meter hög så den skymmer en hel del. Är redan 1,5 meter hög och växer och frodas.
Jag har en hushållskompost (för vegetabiliska matrester), och den står förstås nära huvudingången. Ska vara lätt att komma dit, även på vintern. Jag tyckker den är snygg (i lärkträ), och står bakom ett körsbärsträd.
Natur liv
15-07-2013, 18:17
Man måste se praktiskt på placeringen, tycker jag. Jag valde att placera varmkomposten nära torpet på baksidan, längs en "stig" jag alltid plogar på vintern (för att hälla ut slaskhinken). Jag vill inte ha komposten precis där vi sitter och äter eftersom jag slarvar ibland och det kan komma otrivsamma lukter periodvis. Annars skulle jag ha komposten på framsidan.
Jag tycker att din placering låter bra. Du har ju dessutom tänkt på utseendet och växtligheten runt om. Klart föredömligt! Det är inte alltid så vackert med kirskålsodlingarna som ofta finns runt komposter. Bättre med rosor och bambu.
Meningen med en kompost är att den ska vara lätt åtkomlig och lätt att arbeta vid, den bör inte stå i full sol och en kompostbinge full med kirskål kan du ju glömma att använda själva komposten av så vida du inte planerar ha kirskål i varje rabatt...
Vem är det som säger att en kompost måste vara ful? Jag gjorde en väldigt enkel modell med tre stora fack och jag är stolt över den! Om du fixar en fin kompost och en vacker anläggning omkring den, varför måste den då stå på baksidan?
Det är väl bara att prova! Ställ den där DU vill ha den och visar det sig sedan att det inte funkar så nähäpp, då får du väl prova något annat då - inte mer med det.
kolonista
16-07-2013, 09:12
Livet innehåller alldeles för många "måste" "ska" "bör" och liknande pekpinnar, en välskött kompost ska man inte gömma. Den är ju som du säger något av hjärtat i trädgården, förutsättningen för odlandet.
Jag odlar morötter i pallkragar med odlingsväv över för att undvika angrepp av morotsflugan. Jag har hört att det är fult med pallkragar och visst kan jag hålla med om att dom inte är snygga men dom morötter jag har har skördat dom är både snygga och goda och fria från angrepp av morotsfluga. Allt är relativt här i livet.
Du ska ha din kompost precis där DU vill ha den.
Anledning till diskret placering baktill har varit att kompostbehållare har varit fula. Men din blir ju vacker, en grej att visa upp för alla! Den kan stå där alla männsikor passerar, gärna mittemellan entrédörr och trädgårdsland, lättåtkomligt från båda.
Skugga är viktigt, så den inte torkar ut onödigt snabbt.
Att den gamla komposten är full med kirskål bevisar ju att den är felplacerad, ingen har orkat ta hand om den!
Det finns en liten fördel med att gömma den i nåt hörn långt in i trädgården, Det är att den står skuggigt, då torkar den inte ut lika lätt som om den står soligt. Men det har du ju redan löst med bambuhäcken. Tycker du har en ypperlig plan för komposteringen. Komposten ska ju användas! Annars är det ju ingen vits med den.
Min kompost på lotten består av 4 pallkragar staplade på höjd (dock inte jättesnyggt). Den står i grönsakslandet mitt i en odlingsbädd i full sol så jag vattnar den ibland. Extremt lätt att komma åt om man ska slänga i något. Varje år flyttar jag den till nästa odlingsbädd och sprider det material som är förmultnat, resterande flyttar jag med till den nya platsen. Den plats där kompsten stod förra året utnyttjar jag sen till att odla näringskrävande växter, som t.ex. squash. Jag tänker att näring läckt ner i jorden under komposten och att alla maskar har grävt massor under komposten, jorden där är mycket bättre än bara nån meter bort. Så det är ett slöseri att gömma denna fina jord i ett oanvänt hörn och gå miste om en massa näring.
Vi har vår kompost i underjorden. Vi lämnar en bit av odlingsbäddarna oanvänd på våren. Där borrar vi hål i vilka vi stampar ned vårt köksavfall, när 15-20 cm återstår av hålet fyller vi på med jord. Till vinterkomposten har man kanske en annan plats där man borrar 40-50 hål innan marken fryser. Då får man ha en pressening över hålen så att de inte fylls med snö. Sedan skottar man igen alla hålen på våren när jorden går att hantera.
På detta sätt ökar matjordslagret, och man får bördiga djupbäddar.
Ogräs och löv etc. från trädgården kastar vi ut på gräsmattan i ett hörn av tomten. Där får materialet ligga tills växterna har torkat och dött. Sedan kör jag upp det med gräsklipparen och alltihopa hamnar som täckmaterial odlingsbäddarna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.