Eva i Skåne
Vad förstör mina dahlior? Alla är inte angripna, men många. Säg inte sniglar för det har jag inte sett några, mer än några svarta skogssniglar, och inget annat är angripet.
Tror ni knopparna också blir uppätna? sad.gif

[attachment=77476:084__800x600_.jpg]
[attachment=77477:085__800x600_.jpg]

[attachment=77478:086__800x777_.jpg]
HelénE
Titta på undersidan av bladen. Ser inte ut som sniglar.
Kanske någon larv, de ser du bäst kvällstid. I annat fall något andra kryp.

Står de i krukor kan du pröva att sätta provadopinnar i krukorna.

Helén
Anna-Karin Lundberg
Jag gissar på tvestjärtar som har knaprat på skotten medan de var små, så skadorna har inte kommit nu, de bara synd nu - elelr hur jag ska förklara.
Förra året blev jag galen på tvestjärtarna och pudrade myrr på skotten innan det började blomma. Inte så bra kanske, men jag var noga med var det hamnade och har alla plantor i krukor. Nu har jag köpt provado-pinnar och satt i jorden, hoppas det fungerar.
Eva i Skåne
Tack. Jag har nog också tänkt på tvestjärtar. Har inte sett sådana heller, men vet ju att dom finns där.
Anna-Karin Lundberg
Ta med en ficklampa och gå ut på natten och titta så ska du nog få se dem!
Jag var lyckligt ovetande om tvestjärtar tills jag för ett par somrar sedan skulle följa en kompis från mitt huse till hans bil nere vid vägen efter en kväll hos mig. Jag hörde något frasande ljud från dahliorna och lyste på dem med ficklampan - Hjälp, de var översållade av tvestjärtar!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon