Natur liv
16-07-2013, 07:57
Jag försöker rädda den gamla jordkällaren och funderar på vilka växter som är bra att ha på den. Jag började med att såga ned träd och sly som fullkomligt invanderat området, för att hindra att tjocka rötter spräcker sönder jordkällaren. Nu är det mest högt gräs och hallonsly kvar.
Eftersom det är opraktiskt att klippa gräs där, så vill jag plantera något som kan binda jorden, sköta sig i stort sett själv och ändå se vackert ut. Har ni några tips? Hur ser det ut på era jordkällare?
Huggorm
16-07-2013, 10:41
Jag har mest kirskål på min
zaaritha
17-07-2013, 20:56
Om det är torrt, då är Sedum bäst. Finns så många arter.
Är det fuktigt--tja, då kan inte jag!
Tänkte också på taklök och fetknopp. Det brukar ju funka för oftast är det ju ett ganska torrt läge. Annars är det väl det som är lite mer täckande som behövs. På det vi har på landet är det nog mest kaprifol som täcker. Annars borde nävor funka bra.
Taklök, fetknopp o backtimjan finns på min. Men sen väldigt mycket gräs också, så nu syns då mest bara gräset.
[attachment=77551:DSC_0030.jpg]
[attachment=77552:20130714_155953.jpg]
Helén
Natur liv
18-07-2013, 06:18
Nävor naturligtvis, det skulle passa bra. De sprider sig bra där de trivs och jag har en odlingslåda full av dem. Trots att där borde vara kryddor. Kanske dags att hitta en bättre placering för dem.
Backtimjan skulle också vara vackert, jag undrar bara om de överlever här. Timjan jag hade som krydda i odlingslådan dog varje vinter.
Klarar sig blommorna även om det också blir en del högt gräs och hallonsly, tror ni? Fast förstås, jag måste ju ändå upp dit och rensa bort trädsly mellan varven, så då kan jag väl rensa lite annat också.
Vet inte vilken zon du bor i, jag bor i zon 2 o vanlig timjan dör typ vartannat år.
Backtimjanen på jordkällaren hr klarat sig, men en del har faktistk torkat ut en torr sommar för några år sen.
Gråtimjan kan man också prova med. '
På våren är förresten jorkällaren täckt av lökar, vintergäck o sen scilla.
Blommorna verkar klara sig, jag har lite nyponrosor också, men man ser ju inte så mycket av det när gräset är högt. Jag har nog även fetblad, men den blommen ser man mycket lite av.
Men nävor borde funka tycker jag.
Helén
Natur liv
18-07-2013, 14:14
Här är det odlingszon 4 och jag är glatt överraskad över att lavendeln övervintrar här. Dessvärre inte timjan. Jag tänkte börja längst fram på jordkällaren med nävorna, det är ju det som är mest framträdande när man ser den från vägen. Sedan kan jag jobba mig uppåt, med olika växter. Bra idé med lökar förresten, det är så vackert när våren kommer.
Jag har varit modig nog idag och gått in i jordkällaren. Den verkar vara mer välskött än vad jag trodde. Bara stenar ovanför dörrarna har fallit, i övrigt verkar det som om de har fogat i skarvarna. Kul! Det är så vackert med de välvda taken!
Jag vågar mig nog in igen med en lampa, även om kameran lyser upp med blixten är ju synen högst kortvarig. Det verkar finnas någon form av ventil i taket, gissningsvis under plåten jag hittade när jag fällde slyn på taket.
Tänk, va roligt om det skulle vara möjligt att få jordkällaren i bruk! Fast först blir det att kapa mer sly och få något annat att växa på taket.
Men å så vacker! Och lyckliga du som har en jordkällare.
Tänk på att det kan vara vackert med klättrare också, låta murgröna, kaprifol, klematis och/eller klätterhortensia slänga sig upp över taket!
Jättefint ser det ju ut. Lite lättare renovering med att få dit stenarna o fia dörren så borde den kunnas tas i bruk.
Helén
Natur liv
19-07-2013, 08:20
CITAT (HelénE @ 19-07-2013, 06:44)

Jättefint ser det ju ut. Lite lättare renovering med att få dit stenarna o fia dörren så borde den kunnas tas i bruk.
Helén
Jo, det verkar som om det kommer att vara relativt lätt fixat. Jag ska kolla lite på de mossiga stenarna som ligger lite här och där utanför jordkällaren. Har jag tur så passar någon av dem.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.