malcolm
16-07-2013, 14:33
Denna blomma växer på allmänningen där jag bor men jag har ingen aning om vad det är fast någon annan kanske vet, den klättrar också på gunnebostaketet till pumpstationen men det var sådant motljus där så det gick inte att fotografera.
[attachment=77489:blomma_1.JPG]
[attachment=77490:blomma_2.JPG]
ninnisky
16-07-2013, 15:05
Det är en vinda av något slag som bara blommar en dag, kanske en månvinda..
malcolm
16-07-2013, 15:15
Den här har blommat i flera dagar nu, kanske en vecka rent av.
*Stintan*
16-07-2013, 17:47
Ser ut att vara snårvinda.
Huggorm
16-07-2013, 19:46
Jag hittade faktiskt en sån där i min äng just idag, och det var kul för jag har inga snårvindor här från tidigare. Över huvud taget är det för lite vilda klängväxter i Sverige.
Halaj!
Mor påstår att den anses vara ett ogräs. Jag har också denna på min tomt, men är lite tveksam till att försöka utrota den. Den är väldigt fin.
//T
Ipomoean kallas pisspotta här. Vacker men ett fruktansvärt jobbigt ogräs att bli av med. Skjuter tydligen upp till 10-15 meter långa rötter åt precis alla håll. Rycker o rycker här ännu efter 8 år, men då är den hållen hårt och i schack iaf. Den hade rosa stora blommor.
malcolm
17-07-2013, 04:15
Har sett att en del här på gatan fått in den i sina häckar och jag skulle inte ha något emot om den spred sig till min tomt också, har tom. funderingar på att försöka introducera den hemma hos mig där tomten fö. består till största delen ogräs redan som det är.
CITAT (malcolm @ 16-07-2013, 16:15)

Den här har blommat i flera dagar nu, kanske en vecka rent av.
Varje enskild blomma är öppen bara en dag, men det kommer nya hela tiden.
Den här vindan är vacker och trevlig när den växer för sig själv och får sprida ut sig hejvilt.
Men man ska akta sig för att plantera (så) den där andra prydnadsväxter finns, som t.ex. i en rabatt, den snärjer in allt annat och kan kväva dem.
malcolm
17-07-2013, 07:41
Det är i alla fall ett vackert ogräs till skillnad från det som växer där nu.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.