Anemone nebulosa
På ganska kort tid har mina tomatplantor som jag odlar inomhus på fönsterbänken blivit mer och mer förstörda. Upptäckte för flera veckor sedan att småsmå mörkbruna kryp mindre än 0.5 mm kryper omkring på bladen, då vi för hand tog bort dem och sen duschade alla plantor. Men vi blir aldrig av med dem! Och nu har tomaterna börjat vissna ner ordentligt, bladen ser ut som en tragisk bladmögelkatastrof, fast tror att det hela beror på ohyran som jag beskrivit. Kan nämna att jag först upptäckte dessa på ipomoeorna jag också odlade inomhus som jag försökte rädda, men som jag sen slängde. Dock fick de andra plantorna, både tomat, paprika och änglatrumpet dessa små vansinneskryp...men tomaterna är värst drabbade... sad.gif

Vad kan jag göra?? Är det kört? Känner nästan för att kassera allting, men känns samtidigt så ohyggligt sorgligt. Har inte sprayat med nånting ännu, kommer nog såpaspraya ikväll. Tänker att problemen uppstått lite för att det är för lite vinddrag, så har öppnat fönstrena ordentligt, men det kan jag ju inte alltid göra tyvärr. Någon som vet vad det är för ohyra? Har sökt lite på nätet men är inte helt säker, trodde ett tag att det kanske var något i stil med 'tobacco flea beetles' som jag inte vet vad de heter på svenska...men nu vet jag inte längre, ser nog inte ut som det... Har aldrig haft dessa problem med tomatplantor innan, men så brukar jag ju plantera ut dem i juni med, något jag dock inte tänkte göra i år...men det kanske är sista utvägen(?)
Åsa, mälardalen zon 2
Tror ju inte det är Tobacco flee beetles eftersom den lär vara enormt ovanlig om inte obefintlig i Sverige. De växter du nämner brukar ofta få både trips och spinnkvalster vid odling inomhus. (obs! såpvatten och dyl har ingen effekt på spinnkvalster och inte så jättebra effekt på trips heller). Brukar dock funka bra att ställa ut växterna ohyran trivs inte lika bra utomhus.
Bassam
Hej

Som sa min kompis kan de inte liva på ute klimat, så kan du ställa dem ute, men före försöka doppa en bit bomull i Tsprit och döda dem, sen kan du ställa de ute.
H:Bassam
Anemone nebulosa
Ja, nä du har rätt, jag googlade på ohyror som liknade dem jag har på tomatplantorna och så kom jag till nån amerikansk sida tror jag...men orkade inte identifiera klart, för inget verkade passa in riktigt. I ett annat rum har jag sett att det är spinnkvalster på physalisen och nu även på några tomatplantor för det har bildats nät men nu när jag tittar noggrannare på de större plantorna i det andra rummet så ser det ut att vara samma ohyra, bara det att plantorna blivit illa däran men det inte spunnits några nät. Har iaf duschat av alla plantor (igen) och nu ska jag ställa ut plantorna utanför mitt bostadshus så får jag hoppas att de får vara ifred. Bor i lägenhet och har ju tyvärr varken balkong eller blomlådor i anslutning till mina fönster... Har aldrig odlat tomater inomhus förut bortsett från uppdrivning och någon enstaka planta...var visst mycket svårare än jag trodde...

Är det förresten ofta kört för plantorna när man fått spinnkvalster? Finns ju snart inga blad kvar känns det som...de vissnar ju liksom ner i snabb takt. sad.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon