Anemone nebulosa
Vet att det kanske är en befängd fråga, men då jag just nu känner mig så uppgiven över att mina tomatplantor snart förmodlingen går sin död tillmötes samt känner allmän missnöjdhet över vår korta odlingssäsong i den här norra delen av världen, så undrar jag om det kanske går att lyckas med inomhusodling av tomater om man sår dem nu, och sedan använder extrabelsyning vid behov..? Har aldrig sått så sent och känner liksom till de vanliga rutinerna vid (tomat)odling, men är nyfiken på att höra om någon hört om eller själv har lyckats med något liknande, kanske även med andra växter?? Eller att det, OM man skulle lyckas manipulera klimatet och få tomaterna att växa och bära frukt, inte är värt det p.g.a. den stora lysrörsförbrukningen som i såna fall skulle krävas?

Nåväl, cheers
Bassam
Hej

Detta kan du göra på grund att du ska ordna till dem miljö som de tycker om, ljus grader jord fukt och luft.
H:Bassam
Anemone nebulosa
Ja, men är det någon som lyckats bra med det i praktiken, fått bra skörd?, är jag nyfiken på... Och hur mycket det drar i elkostnader heh...
Peztis
Vet du, det där jag har också funderat på. Särskilt som jag alltid råkar lägga minst en fröpåse på något väldigt udda ställe och hittar den när det är försent. Fast ok, åtta olika sorter i år kanske räcker. Något ska man ju prova nästa år också.
Anemone nebulosa
Vet du vad, jag får testa (när den värsta torra varma sensommarluften lagt sig) helt enkelt och rapportera hur det går! Åtta sorter låter helt ok ja smile.gif Vilka odlar du, har du några favoriter?
Kommer nog inte ge mig på någa omöjliga sorter dock, kanske lite olika ryska, men jag har ju en del fröer på lager så jag kanske mycket väl testar lite av varje...
sandra.rath
Ett tips är annars att du tar rejäla tjuvar eller toppskott från egna eller bekantas tomatplantor. De borde ta sig snabbt nu när det är ljust och varmt. Jag "övervintrade" ett par plantor genom att ta skott på det viset och börja på ny kula när de började se för ledsna ut och om jag kunde göra det på fönsterbrädan mitt i vintern borde det gå enkelt så här års. De gav ingen skörd under vintern men var flera veckor före de tidigaste av årets sådder.
asali
Förlåt att jag lägger mig i men de här lät ju spännande:)
Menar du sandra.raht att man skulle kunna ta av toppen på sin nuvarande planta (min har just börjat få röda frukter) och plantera om (i vatten el jord från början?) får att sedan ha inne på typ fönsterbrädan under vintern?
Jag brukar göra så m chili som brukat komma igen på våren igen.
sandra.rath
Jag gjorde så att jag tog topparna och några förvuxna tjuvskott och satte i varsin kruka när jag slängde mina plantor sent i höstas. Det var kanske 6-8 stycken och nästan alla tog sig. Fram på vårvintern var de hemskt gängliga och ledsna. Då tog jag topparna och satte i nya krukor och började om från början igen. Det var inte så populärt så till sist hade jag bara två plantor, men de tog sig i alla fall när det började bli ljusare och gav en liten skörd, ungefär när de tidigaste av årets sådder började blomma. Hade jag tagit bättre hand om dem hade de säkert gett bättre avkastning, men det tog ett tag innan jag kom på att de kanske ville ha lite näring också...

Jag tänker göra om det nästa vinter, men då med någon busktomat som inte tar så mycket plats och extrabelysning. Då kommer det förmodligen inte att fungera... Det är lättare när man inte vet att man inte kan göra så! ;-)
asali
Men va kul, jag ska också prova de!!!:)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon