Påtoppen
Jag gjorde ett arrangemang med taklökar för några veckor sedan. Redan efter några dagar började taklökarna hamna utanför faten, en del precis utanför och en del en bit bort.

Vi har skator, duvor och igelkottar som besöker trädgården, är det något av dessa djur som är förtjusta i taklök? Har ni varit med om något liknande? De verkar särskilt förtjusta i de något lilatonade.

Nyplanterade:
[attachment=77549:bild.JPG]

Sedan faten har fått flytta in under ett partytält och jag har hängt upp cd-skivor har faten bättre fått vara i fred men egentligen vill jag inte ha dem där inne.
Anna-Karin Lundberg
Skulle tro att det är nån fågel - låter som koltrast. Har ni såna omkring? Jag har några berghällar som jag vill ha klädda med mossa, men koltrastarna rycker upp mossan för att leta insekter.
Påtoppen
Ja, koltraster har vi också. Då kanske vi har svaret smile.gif

Korkat, finns inga insekter/maskar i faten. Har läst att man kan lägga ut leksaksormar för att slippa ovälkomna fåglar, kanske ska testa det B-)
zaaritha
Kan vara skator, de är väldigt "busiga".
De ger sej på allt!
Vi har en hink utanför. där vi kastar tomma djurmatsburkar.
Skatorna bär i väg burkar överallt!
Påtoppen
Ja, efter att vi hade haft en fest hade det blivit rätt många urbrunna värmeljus, de låg i en hög på ett avlastningsbord, under ett partytält (inte helt inbyggt med sidor men ändå), vi orkade inte städa allt på natten men på morgonen när vi kom ut var alla värmeljuskopparna borta (kanske 30 st). Att de gillar silvrigt vet man ju så det var väl rätt självklart att det skulle vara skator... Men taklökarna... Hum...
Eva i Västerås
Säkert skator. Dom är ju både nyfikna och busiga och kan kolla om det finns godis där.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon