Lubbas
Jag har sått Stäppsalvia i små torvkrkor med såjord och täckta med ett tunnt lager perlit. Alla frön grodde efter en vecka och växt upp knappt en centimeter. Men sedan har allt stannat av och inte växt något på två veckor. Krukorna står i miniväxthus av plast med locket på glänt och står skyddat på en altan ljust och med sol på sen eftermiddag. Jorden är hela tiden fuktig och jag vattnar regelbundet i tråget.

Vad är det för fel? För lite näring, för fuktig? Eller någon annan id'e

Lubbas
kerstin z5-6
Har de fler blad än hjärtbladen tycker jag du ska plantera om dem en o en i krukor i bra näringsrik jord.
Lubbas
Endast ett fåtal plantor har fått ytterligare blad utöver de första hjärtbladen och är för klena att planteras om.
Eva 33c
Om de har stått helt stilla så länge skulle jag göra en omplantering trots att de är små och även utan att veta den direkta orsaken. För om de inte växer trots vatten och ljus så är det förmodligen något som är fel under jord. Det kan ha blivit för blött, och då börjar rötterna ta skada. Ny torr och lucker jord löser ofta problemet. Då ser du också hur rotutvecklingen har varit. Är rötterna dåligt utvecklade får du vara försiktig med vattningen tills de börjat växa sen. Och ta bort plastlocket, det behövs bara tills fröerna har grott.
Lubbas
Tack för tipset. Det är möjligt att det blivit för blött och det har blivit syrebrist. Egentligen ärvdet första gången jag vanvänt särskild såjord. Den verkar hålla fukten för bra. Jag har inte haft något broblem med sådden tidigare.

Plastlocken är avtagna nu ... .men har aldrig varit heltvstängda

Eva 33c
CITAT (Lubbas @ 18-07-2013, 12:46) *
Tack för tipset. Det är möjligt att det blivit för blött och det har blivit syrebrist. Egentligen ärvdet första gången jag vanvänt särskild såjord. Den verkar hålla fukten för bra. Jag har inte haft något broblem med sådden tidigare.

Plastlocken är avtagna nu ... .men har aldrig varit heltvstängda

Såjord använder jag alltid, vitsen med den är att den innehåller sand bl a och ska dränera bättre än ren torvjord. Så jag tror inte den är boven här. Men det är så lätt hänt att en liten kruka med små växter blir övervattnad vid nåt enstaka tillfälle, och då kan det vara svårt att få den att torka upp igen eftersom små plantor dricker lite vatten. Jag har sått jättemycket under många år men detta kan ändå hända ibland när man har lite bråttom och vattnar allt lika utan att kolla upp behoven ordentligt. Det händer dock mer sällan nu för tiden, lite lär man sig trots allt smile.gif
kerstin z5-6
torvkrukor använder jag aldrig ,tycker att det lätt blir för vått alt torrt i dem.Dde är heller ingen fördel att så perenner i sådana då de behöver en omplantering till större kruka med bra jord efter uppkomst, för att få igång rotbildningen ordentligt

Tror inte heller att det är såjordens fel.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon