Full version: Vad är detta?
Påtoppen
"Är det någon som vet vad det här är för ogräs? Vi har sedan vi tog jordmassor från dikningen i byn, fått mängder av sådana här i hagen", skriver en bekant till mig.

Någon som vet?
[attachment=77559:ogr_s.jpg]
Piccante
Lite svårt att se på bilder ibland. Hur luktar den??? Palsternacka eller någon släkting tippar jag på.
Eva i Skåne
Jag vet inte vad det är, men det liknar det som står längs vägkanterna överallt (åtminstone här i Skåne) just nu.
Påtoppen
CITAT (Piccante @ 18-07-2013, 17:23) *
Lite svårt att se på bilder ibland. Hur luktar den??? Palsternacka eller någon släkting tippar jag på.

"De här luktar ingenting när man bryter av dem".

Libbsticka?

Det viktigaste att komma fram till är om det är giftigt eller ej eftersom det sprider sig i en beteshage...

CITAT (Eva i Skåne @ 18-07-2013, 17:27) *
Jag vet inte vad det är, men det liknar det som står längs vägkanterna överallt (åtminstone här i Skåne) just nu.

Jag ställer frågan för en bekant och hon bor inte i skåne, men jordmassorna kommer från urdikning så det kan vara samma. Du har ingen aning om vad det kan vara? Inte kan det väl vara Björnloka?
Eva i Skåne
Nej, björnloka är det absolut inte så det behöver du inte oroa dig för. Säkert kommer du få kunnigare svar under kvällen.
Piccante
Generellt sett äter inte djur giftiga plantor och bland flockblommiga växter är det sprängört man ska se upp med. Den är det inte och den växer dessutom helst på blöt mark eller vid vattendrag. Vildpersilja är det inte heller för den har mer finflikiga blad.
Eva i Skåne
Jag funderar på det helt enkelt är utblommad hundkex/hundloka som står längs våra vägkanter.
Det finns liknande växter som är giftiga, så jag vågar inte säga säkert vad det är som kommer hos din bekant.

I den virtuella floran kan du läsa om den eller om det är nån släkting
Piccante
Här kan du jämföra med palsternacka.

http://linnaeus.nrm.se/flora/di/apia/pasti/pastsat.html
Påtoppen
Ser ut som palsternacka. Tack! Läste att det finns en vild palsternacka, med samma egenskaper som björnlokan. Kan man se skillnad?
zaaritha
Palsternacka----absolut!
Eva i Västerås
Det är ingen botanisk skillnad. Den vilda, oförädlade, har trådiga träiga rötter.
Ganska vackert ogräs tycker jag.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon