Full version: Påslakan
mamamaggan
Antar att många här använder påslakan. Har ni märkt att det inte längre finns två hål i ena änden . Ni vet där man kan sticka in händerna och dra ner täcket när man stoppat in det.

Ni förstår säkert hur jag menar.

Nu har jag av min svägerska fått veta att man slutar med dessa hål eftersom man inte vill ha dem i övriga EU-land.

Om min svägerska kom ihåg rätt så hade Babben Larsson skrivit om detta eftersom man inte ville tillverka påslakanen så numera.

Tillverkarna klagar för att personel har fått sitta och sprätta upp sömmen får att få till dessa hål och vill inte göra det för bl a IKEA längre. Man vill ju ensa för att det ska gå snabbt och då ska det inte få finnas några undantag.

Hur många gör som jag , har påslakanet för sig och täcket för sig ?

Då skulle vi ju lika gärna gå tillbaka de gamla överlakanen , ni vet enkelt tyg och så viker man ner en flik om täcket upptill .
Motti
Så det sista är nu då att man själv ska krypa in i påslakanet limma fast ändarna och sedan krypa ut igen ? Men all sin da !vad fan har EU med våra påslakan att göra !Ja du Mamma Maggan där ser du att vi har gemensamma mål att kämpa för rotfl.gif Fram för fler påslakan med öppna hörnen för sjutton ,hur i all sin da ska man annars bära sig åt när man ska bädda typ fyra sängar när barnbarna va här !Ja man får väl helt enkelt ringa EU och fråga !hur bäddar man på EU vis .Just nu känns det som att alla politiker kan åka hem från Eu parlamentet och försöka hitta på något vettigt i sina liv eller hur ?
RibesRubusVitis
Har då inte märkt att hålen saknas än (köper mina på Jysk). Skulle de försvinna, kan man väl själv sprätta upp. Annars får man byta teknik vid istoppningen, vika täcket eller filten på längden och hålla fast båda hörnen tills man nått lakanets övre, släppa det ena osv… Borde inte vara omöjligt att lära sig.
Var för sig verkar ju onödigt, däremot kan ett ofyllt påslakan vara tillräckligt en varm sommarnatt.
mamamaggan
När man använder påslakan utan dessa hål så ligger inte täcket kvar i påslakanet för man kan inte dra i det tillräckligt hårt.

I övriga EU-länder så vänder man ut och in på påslakanet när man ska lägga i täcket och så vänder man tillbaka det när täcket kommit i.

Vad i hel friden har EU med påslakanen att göra ?

Skulle tro att det kommer att bli utan hål i alla Eu-länder hädanefter .Men , om man som tillverkare vill spara så borde man gå tillbaka till enkla överlakan , tänk så mycket material ,och sytid , man skulle spara då .
RibesRubusVitis
Tror inte EU har några som helst synpunkter på påslakanens konstruktion; det är säkert tillverkarna som anpassar sig till marknaden. Kan man spara in ett arbetsmoment, och ändå kränga produkten, finns ingen anledning att vara just svenskarna till lags.
Om täcket kryper ner från huvudänden drar jag inte upp det genom hålen, utan fattar lakanet i fotänden och skakar lätt.
Trampendal
CITAT (RibesRubusVitis @ 19-07-2013, 01:57) *
Tror inte EU har några som helst synpunkter på påslakanens konstruktion; det är säkert tillverkarna som anpassar sig till marknaden. Kan man spara in ett arbetsmoment, och ändå kränga produkten, finns ingen anledning att vara just svenskarna till lags.
Om täcket kryper ner från huvudänden drar jag inte upp det genom hålen, utan fattar lakanet i fotänden och skakar lätt.

Men det kan ju inte vara extra arbetsmoment att låta bli att sy ihop sista decimetern.
Syr de ihop hela och sprättar upp sen? Idioter i så fall. smile.gif

Man kan inte heller bara sprätta en bit utan att "låsa" sömmen, då kommer den fortsätta att repas upp hela vägen.

Kan inte övriga Europa bara lära sig hur ett påslakan ska se ut och fungera? naughty.gif
malarmaster
CITAT (RibesRubusVitis @ 19-07-2013, 01:57) *

detta måste vara en skröna,kan inte tänka mig att det finns ett eu-direktiv på ett påslakan.
tror det är som ribes skriver,en del tillverkare har ändrat för att förbilliga tillverkningen.
hur många påslakan görs i eu? trodde att all textilindustri flyttat till kina o asien?
mina senast köpta på lidl hade iallafall hål o var tillverkade i thailand.
någon som sett ett direktiv på detta? eller är det det vanliga gnället att eu lägger sig i ?
Ulf
malarmaster
nej,det finns inga direktiv vid förfrågan på påslakan.
uppkomsten av detta är tydligen att ikea skippat hålen i sina lakan pga övriga europa inte har eller haft några hål o därför reklamerar ikeas produkter som trasiga.
sverige är alltså på detta område unikt.vi har hål o övriga världen har inte.
givetvis skall då i vanlig ordning övriga världen ändra sig då sverige vet bäst.
nu finns det tydligen tillverkare som levererar till sverige med hål,det måste ju vara upp till importören att sätta specifikationer.
de som vill ha hål,köp inte på ikea,det måste ju finnas andra. ulf
Gossen Ruda
Jo, det måste vara IKEA som vill ha ett internationellt enhetligt utbud. Köp någon annanstans, det finns fler butiker och tillverkare.
Anma
Jag har påslakan utan hål. Täcket håller sig på plats lika bra som i dem med hål. Jag har påslakanet in och ut när jag trär på det. Stoppar in händerna, letar efter hörnen, tar tag i täckets hörn genom påslakanet och skakar det hela på plats. Niemas problemas.
Berith
Jag har allra allra allra helst dom med hål i längst upp, men hur ska man kunna se det redan i affären? Har även ett par utan hål och dom är irriterande besvärliga att få täckena på rätt plats i.

Hur ser ni redan i affären att det är hål i påslakanen? g.gif
Påtoppen
Jag har bara sett att det är Ikeas som är utan hål, men jag har hört att det ska vara för att kunder utanför Sverige inte efterfrågar hål.

Hemtex påslakan är med hål, och de är snygga och sköna dessutom!
*Stintan*
CITAT (Anma @ 19-07-2013, 11:00) *
Jag har påslakan utan hål. Täcket håller sig på plats lika bra som i dem med hål. Jag har påslakanet in och ut när jag trär på det. Stoppar in händerna, letar efter hörnen, tar tag i täckets hörn genom påslakanet och skakar det hela på plats. Niemas problemas.

Jag har påslakan både med och utan hål. Jag gör som du Anma med båda varianterna och det går hur lätt som helst. Åker täcket ner så skakar jag bara lite från fotändan.
mamamaggan
Vi måste ha välldigt olika täcken . Mina täcken ( har flera som jag byter mellan ) åker varje natt ner i en klump vid den hopsydda änden. Likadant för min svägerska .

Att bara skaka för att få dem på rätt plats igen räcker inte och har man sådana fysiska problem som jag har så klarar man varken att skaka ner utan hål , får inget bra tag i påslakanet och täcket , eller att kränga ut och in.

Natur liv
CITAT (Berith @ 19-07-2013, 11:05) *
Hur ser ni redan i affären att det är hål i påslakanen? g.gif

På IKEA hänger och ligger lockvaror lite här och där. Man kan säkert klämma och känna på dem. Fast inte gjorde jag det när vi handlade, så vi fick hållösa av misstag. Hädanefter kollar jag eller frågar om det innan jag köper. Tills dess är det väl bara att klippa hål på dem, så är problemet löst.
*Stintan*
CITAT (mamamaggan @ 19-07-2013, 16:09) *
Vi måste ha välldigt olika täcken . Mina täcken ( har flera som jag byter mellan ) åker varje natt ner i en klump vid den hopsydda änden. Likadant för min svägerska .

Att bara skaka för att få dem på rätt plats igen räcker inte och har man sådana fysiska problem som jag har så klarar man varken att skaka ner utan hål , får inget bra tag i påslakanet och täcket , eller att kränga ut och in.

Vad gör ni på nätterna? flirting.gif

Det låter ju besvärligt det där. Du får be gubben ta över bäddningen.
Elisabeth-Västkustkolonisten
Jag har helst påslakan utan hål och aldrig haft problem att får in täcket.
Manglar ju redan påslakanet på avigsidan och sedan är det bara att trä över det över täcket.

mamamaggan
CITAT (*Stintan* @ 19-07-2013, 16:46) *
Vad gör ni på nätterna? flirting.gif

Det låter ju besvärligt det där. Du får be gubben ta över bäddningen.

Gör inget speciellt på nätterna och även min svägerska har samma problem . täcket i en klump varje morgon.

Min man och jag har hjälpts år med just täcket och det har ändå varit likadant . Nu som sagt så sover jag med påslakanet för sig och täcket löst uppepå.

Förstår inte vilka händer ni har som kan skaka i täcket medan ni håller i påslakanet och täcket. Inte ens min mans händer räcker till och han har stora händer. Dessutom " halkar " påslakanet på täcket så man står där med endast påslakanet i händerna till slut.

Likadant när man ska kränga påslakanet ut och in och sedan tillbaka över täcket , våra händer räcker inte till för att få bra tag om både påslakan och täcke.
Anki på Öland
CITAT (mamamaggan @ 19-07-2013, 20:11) *
..........Nu som sagt så sover jag med påslakanet för sig och täcket löst uppepå........

Hur kan det då göra skillnad om det är hål i sidorna av påslakanet eller ej om du ändå inte har täcket inuti????
mamamaggan
Jag kan inte ha täcket i påslakan utan hål p g a att det då ligger i en klump i ena änden av påslakanet när jag vaknar.

Nu har jag börjat att ha påslakanet för sig och täcket för sig men hade gärna , på vintern iaf , haft täcket i påslakanet. Det är inte helt optimalt att ha dem för sig , täcket kan glida av då också och så vaknar jag av att jag fryser .

För mig/oss är det optimala att ha hål i påslakanet , det underlättar mycket tycker vi , och vi vill ha det kvar så . Vi tycker heller inte att man ska behöva sprätta upp sömmarna själv , är inget som jag klarar av heller p g a handikapp.

Anki på Öland
Aha... missuppfattning smile.gif
Anma
Mitt täcke håller sig på plats i påslakanet oavsett om det har hål eller inte.
Har haft påslakan där det åkt ner, men de påslakanen har blivit gästlakan på stugan.
Alltså har problemet berott på kvalitén på lakanet och inte på avsaknaden av eventuella hål i hörnen.
Peztis
Ett litet tillägg i debatten. Jo, det blir faktiskt ett moment extra för dem som syr ihop lakanen eftersom det ska sys en extra/egen söm vid öppningen.

Har påslakan av båda varianterna och förr svor jag över dem utan hål men nu är jag så van vid det att det spelar ingen roll. Gör på samma sätt på båda och det funkar bra.

Om täcket åker ned så vänder jag det upp och ned och skakar - AVSKYR när det är en bit "tomt" lakan högst upp. Det retar sådan gallfeber på mig att jag kan inte sova då så därför kollar jag alltid läget innan jag lägger mig i sängen nu.

Ja, jag är nojjig!
Trampendal
CITAT (Peztis @ 19-07-2013, 22:59) *
Ett litet tillägg i debatten. Jo, det blir faktiskt ett moment extra för dem som syr ihop lakanen eftersom det ska sys en extra/egen söm vid öppningen.

Jaha, jag tänkte att det var stadkanter där, som man bara lämnar som de är, men det är det kanske inte.
Jaja, spela roll liksom. smile.gif
Motti
Men all sin da du får väl betala för de där EXTRA hålen i Påslakanen !Tycker det är en löjlig diskution om hål giggle.gif
Elisabeth-Västkustkolonisten
Jag förstår inte heller problemet. Aldrig åker mina täcken i påslakan.

Näe vi hade gården med bed och brreakfast så blev det mycket bäddande och sängkläder på och av men hade aldrig detta problem.
Berith
CITAT (Natur liv @ 19-07-2013, 16:28) *
På IKEA hänger och ligger lockvaror lite här och där. Man kan säkert klämma och känna på dem. Fast inte gjorde jag det när vi handlade, så vi fick hållösa av misstag. Hädanefter kollar jag eller frågar om det innan jag köper. Tills dess är det väl bara att klippa hål på dem, så är problemet löst.

Ja numera kollar jag också om det finns hål eller inte, om det finns några lakan uppackade att kolla på. Har iofs inte funderat på att göra hål i dom hållösa, men det är väl troligen bättre än att reta sej på hål som inte finns... g.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon