Tehthing
Hejsan!

Gjorde en rabatt fr en vecka sedan snart och planterade d lite olika typer av blommor men ven en liten stefanandra. Dom verkar ha anpassat sig bra men inte vran liten stefanandra som sedan tv-tre dagar tillbaka sedan ser vissen ut och bladen ser uttorkade ut och allmnt "brnd". Har jag vattnat fr lite eller vad r problemet?

I vrigt ingr det The Strong Annabelle, Astilbe och hortensier. r ny husgare och har inte mycket kunskap s tnkte ven frga hur mkt/ofta jag ska vattna, har sedan vi planterat vattnat varje kvll men frgan r om det r tillrckliga mngder. Ska tillgga att vi har rabatten i en liten sluttning. Ska tillgga att jag har hrt man ska helst vattna p eftermiddagar och undvika framt kvllen d det kan uppst mgel/svamp etc p blommorna om dom r mkt fuktiga under natt.
Tehthing
Ingen med ngra tips? Vore vldigt tacksam!
Bassam
Hej
Nr man vattnar p kvllen blir stor risk att svampen ska attackera dem, p grund av temperaturen blir mindre p kvllen, och p man vattnar p mit av dagen blir risk fr sol brann.

Obs
det r bsta att man vattnar p morgon, och man kan kpa fuktiga apparaten frn plantagen som visar dig nr man behver ge vxter vatten. p grund att vatten behv inte lika ver alla platser och milj.
H.Bassam
Tehthing
Okey tack! Men det terstr frgan kring vad som hnt med den lilla stefanandra som ser "brnd" ut. Har den vattnats fr lite?..Den har ftt samma mngd vatten som dom andra vxterna och dom har inte reagerat shr..
Eva 33c
Av ngon anledning har inte din stefanandra ftt det vatten den behver trots vattning. Det kan bero p att rtterna inte vill vxa ut i den nya jorden den ftt vid planteringen, utan stannar kvar i sin krukklump. Det i sin tur kan bero p att den haft vad man kallar rotsnurr. Om en planta str lnge i sin kruka s vxer till sist rtterna bara runt runt lngs krukans kant, ett mnster som kan vara svrt att bryta. Dessutom blir krukan s full med rtter att det kan vara svrt att vattna upp rotklumpen. Man ser detta tydigt om man bara tnker p att kolla det vid planteringen, och d kan man riva loss lite i rtterna s de tvingas ut i nya banor.
Det r ju bara en vecka sen du planterade, mitt rd r, grv upp din stefanandra d ser du om den har rotsnurr. Riv loss lite i rtterna i botten och stt sedan hela rotklumpen i en spann med vatten ett tag s att den verkligen blir genom blt. Sen planterar du den p nytt dr du vill ha den. Vattna i grnsen mellan rotklumpen och rabattjorden s att inga luftfickor finns dr s att rtterna kan ta sig ut i den omgivande marken och etablera sig.
Hoppas du frstr hur jag menar smile.gif
Tehthing
Frstr precis hur du menar. Blir det frsta jag gr imorgonbitti! Tack s mkt fr svaret.
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon