Tehthing
Hejsan!

Gjorde en rabatt för en vecka sedan snart och planterade då lite olika typer av blommor men även en liten stefanandra. Dom verkar ha anpassat sig bra men inte våran liten stefanandra som sedan två-tre dagar tillbaka sedan ser vissen ut och bladen ser uttorkade ut och allmänt "bränd". Har jag vattnat för lite eller vad är problemet?

I övrigt ingår det The Strong Annabelle, Astilbe och hortensier. Är ny husägare och har inte mycket kunskap så tänkte även fråga hur mkt/ofta jag ska vattna, har sedan vi planterat vattnat varje kväll men frågan är om det är tillräckliga mängder. Ska tillägga att vi har rabatten i en liten sluttning. Ska tillägga att jag har hört man ska helst vattna på eftermiddagar och undvika framåt kvällen då det kan uppstå mögel/svamp etc på blommorna om dom är mkt fuktiga under natt.
Tehthing
Ingen med några tips? Vore väldigt tacksam!
Bassam
Hej
När man vattnar på kvällen blir stor risk att svampen ska attackera dem, på grund av temperaturen blir mindre på kvällen, och på man vattnar på mit av dagen blir risk för sol brann.

Obs
det är bästa att man vattnar på morgon, och man kan köpa fuktiga apparaten från plantagen som visar dig när man behöver ge växter vatten. på grund att vatten behöv inte lika över alla platser och miljö.
H.Bassam
Tehthing
Okey tack! Men det återstår frågan kring vad som hänt med den lilla stefanandra som ser "bränd" ut. Har den vattnats för lite?..Den har fått samma mängd vatten som dom andra växterna och dom har inte reagerat såhär..
Eva 33c
Av någon anledning har inte din stefanandra fått det vatten den behöver trots vattning. Det kan bero på att rötterna inte vill växa ut i den nya jorden den fått vid planteringen, utan stannar kvar i sin krukklump. Det i sin tur kan bero på att den haft vad man kallar rotsnurr. Om en planta strå länge i sin kruka så växer till sist rötterna bara runt runt längs krukans kant, ett mönster som kan vara svårt att bryta. Dessutom blir krukan så full med rötter att det kan vara svårt att vattna upp rotklumpen. Man ser detta tydigt om man bara tänker på att kolla det vid planteringen, och då kan man riva loss lite i rötterna så de tvingas ut i nya banor.
Det är ju bara en vecka sen du planterade, mitt råd är, gräv upp din stefanandra då ser du om den har rotsnurr. Riv loss lite i rötterna i botten och sätt sedan hela rotklumpen i en spann med vatten ett tag så att den verkligen blir genom blöt. Sen planterar du den på nytt där du vill ha den. Vattna i gränsen mellan rotklumpen och rabattjorden så att inga luftfickor finns där så att rötterna kan ta sig ut i den omgivande marken och etablera sig.
Hoppas du förstår hur jag menar smile.gif
Tehthing
Förstår precis hur du menar. Blir det första jag gör imorgonbitti! Tack så mkt för svaret.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon