|
Anki på Öland
19-07-2013, 15:47
När jag var på förmiddagspromenad med mina gammelhundar såg jag en jättestor rovfågel. Den såg väldigt annorlunda ut i siluetten mot dom vanliga jag brukar se och var betydligt mycket större. Tänkte på gåsgamen jag hört om på nyheterna igår men den var ju i Västervik..... Hörde just på lokalnyheterna att den flugit ner till södra Öland och synts i närheten av Kastlösa - och det var där jag var så nu har jag sett något ovanligt  Synd jag inte hade kameran med....
Jubbe063
19-07-2013, 16:47
Ja, var det den du såg så gratulerar jag :-) Måste vara rätt häftigt att se en fågel som vanligtvis inte ska finnas här i landet. Händer ju lite då och då att något exemplar av olika arter hamnar lite "fel", men har aldrig själv haft turen att få sen någon av dem :-)
*Stintan*
19-07-2013, 18:13
Häftigt!
Eva i Skåne
19-07-2013, 20:24
Ja, så synd att du inte hade kameran med dig! Spännande! Jag hade inte ens hört talas om arten, men nu har jag googlat
Huggorm
19-07-2013, 21:26
Jag visste inte att de kunde förirra sig till Sverige, jag trodde de höll till nere vid medelhavet. Nu fick väll ornitologerna ett givet samtalsämne vid varje möte det närmsta året
sparvuggla
20-07-2013, 06:24
CITAT (Huggorm @ 19-07-2013, 22:26)  Jag visste inte att de kunde förirra sig till Sverige, jag trodde de höll till nere vid medelhavet. Nu fick väll ornitologerna ett givet samtalsämne vid varje möte det närmsta året  Det fanns en gåsgam förra året i Göteborg. Kom från Kroatien enl. ringmärkningen och tillhörde en projekt för att rädda gåsgamen där. Den fick privatflyg tillbaks till sina kompisar efter div. diskussioner hur man skulle göra.
Huggorm
22-07-2013, 16:23
Nu är den tydligen i Svedala och väntar på gynnsamma vindar för att flyga tillbaka söderut http://www.dn.se/nyheter/sverige/gasgam-or...ning-i-svedala/
Anki på Öland
22-07-2013, 21:42
Såg den i söndags också på samma ställe
Bengalow
22-07-2013, 22:35
Jag har också sett den i många exemplar, men då var den i sin habitat, på Kreta. Otroliga fåglar! Europas största, vad jag erfarit, eller är Lammgamen större?
RibesRubusVitis
22-07-2013, 23:07
Stortrappen (som jag såg i Ungern häromåret) är betydligt tyngre; världens tyngsta flygande fågel.
Flemming
23-07-2013, 20:22
Jag fick massor av bilder på den men hade ingen aning om att det var Gåsgamen Sex timmar var jag därute men såg endast något på väldigt lång håll som dom andra med sina "svindyra" kikare såg hur bra som helst... När jag trampade hemåt på min cykel då blev jag väldigt trött och bestämde mig för att pausa,vilket blev en lyckoträff. Det tråkiga var att mitt nya objektiv inte vill ge så skarpa bilder som jag hoppades på men det kanske ger sig med tiden... Lägger in en länk till SOF:s forum där jag fick hjälp att identifiera fågeln http://www.sofnet.org/sveriges-ornitologis...m_frm-s1%2F7218En annan bild på samma fågel visar jag här !
sparvuggla
23-07-2013, 20:32
Grattis Flemming och Anki! Ni kanske undrar varför gåsgamen som var i Göteborg förra året flögs till Kroatien, det var för att den inte var så pigg som denna. Den fångades in i ett stall, matades 3-4 veckor och när den blivit starkare fick den flyg till Kroatien. Skulle inte klarat sig utan hjälp.
Den här gåsgamen är den fjärde någonsin i Sverige. Du har havsörnen på den undre bilden Flemming.
Flemming
23-07-2013, 20:35
CITAT (sparvuggla @ 23-07-2013, 21:32)  Grattis Flemming och Anki! Ni kanske undrar varför gåsgamen som var i Göteborg förra året flögs till Kroatien, det var för att den inte var så pigg som denna. Den fångades in i ett stall, matades 3-4 veckor och när den blivit starkare fick den flyg till Kroatien. Skulle inte klarat sig utan hjälp.
Den här gåsgamen är den fjärde någonsin i Sverige. Tackar Spavuggla ! Har du en länk eller något mer att berätta om fågeln som fick flyga till Kroatien,skulle vara kul att läsa lite mer om händelsen ?
Eva i Skåne
23-07-2013, 20:43
Kul att du lyckades fota den Flemming! Jag läste nåt om anledningen till att den höll till vid Havgårdsjön. Där finns ett upplag för trafikdödade djur. Sån är naturen, men det känns inte särskilt fräscht om den sökt sig dit för maten
Huggorm
23-07-2013, 21:26
CITAT (Eva i Skåne @ 23-07-2013, 21:43)  Kul att du lyckades fota den Flemming! Jag läste nåt om anledningen till att den höll till vid Havgårdsjön. Där finns ett upplag för trafikdödade djur. Sån är naturen, men det känns inte särskilt fräscht om den sökt sig dit för maten  Det måste ju vara himmelriket för en gam
Eva i Skåne
23-07-2013, 21:56
CITAT (Huggorm @ 23-07-2013, 22:26)  Det måste ju vara himmelriket för en gam  Ja, den väljer kanske att bli stannfågel
Huggorm
23-07-2013, 22:36
Den kan sitta där och äta sig fet på vägverkets överkörda grävlingar, den behöver inte ens flyga mer igen i hela sitt liv
sparvuggla
24-07-2013, 05:27
CITAT (Flemming @ 23-07-2013, 21:35)  Tackar Spavuggla !
Har du en länk eller något mer att berätta om fågeln som fick flyga till Kroatien,skulle vara kul att läsa lite mer om händelsen ? Här finns lite, du kan söka mer på Google: http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.977531...men-far-vila-uthttp://www.dn.se/nyheter/sverige/sallsynt-gasgam-hemflugen/
CITAT (Flemming @ 23-07-2013, 21:22)  Jag fick massor av bilder på den men hade ingen aning om att det var Gåsgamen Sex timmar var jag därute men såg endast något på väldigt lång håll som dom andra med sina "svindyra" kikare såg hur bra som helst... När jag trampade hemåt på min cykel då blev jag väldigt trött och bestämde mig för att pausa,vilket blev en lyckoträff. Det tråkiga var att mitt nya objektiv inte vill ge så skarpa bilder som jag hoppades på men det kanske ger sig med tiden... Lägger in en länk till SOF:s forum där jag fick hjälp att identifiera fågeln http://www.sofnet.org/sveriges-ornitologis...m_frm-s1%2F7218En annan bild på samma fågel visar jag här ! Gåsgam o havsörn på samma bild måste väl vara någort helt unikt! Grattis till upplevelsen! Och grattis Anki du med!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|