Full version: Ska de stå i år?
HelénE
Det är min 6:e sommar här nu.
Nu ser såpnejlikorna ut så här:
[attachment=77590:20130713_191813.jpg]
De har nu växt genom en ställning gjord av armeringsjärn med påsvetsasade ben och ovan jord var den väl ca 110/120cm hög så nu ska det bli spännande o se om det räcker i år.

Tidigare år har det gått så här:
År 1: visste ju inte ens vad det var, precis när de gick i blom kom ett slagregn och den låg de.
År 2: Stod de, men när en byggnadsställning efter takläggning togs ner ramlade den rätt i rundeln...sen låg de ner.
År 3: Gjorde en ställning av träspalje med ben. Den var för låg, precis när det börja blomma kom ett slagregn och sen låg de ner.
År 4: Ställningen gjordes högre... men konstruktionen var för vek för precis när det börja blomma kom ett slagregn och ställningen vek sig och sen låg de ner.
År 5: Ovan nämnda ställning tillverkades, dock med för korta ben...precis när det börja blomma kom ett slagregn och de la sig ner...

Så nu är spänningen olidlig, knopparna slår snart ut, och SMHI lovar torka, inga regn i sikte (o jag vattnar o vattnar) så kanske de klarar sig nu.

Förvisso svär jag över dessa såpnejlikor som försöker sprida sig både här och där, men när de nu ändå finns så vore det ju kul om de kunde stå upp någon sommar. Att ens försöka bli av med dem ur rundeln de står i är inte att tänka på, det är tyktjockt med rötter där.

Helén
strandskatan
Modigt släppa in såpnejlika i trädgården! Hoppas blomningen lyckas i år - sjätte gången gillt!
HelénE
CITAT (strandskatan @ 19-07-2013, 23:24) *
Modigt släppa in såpnejlika i trädgården! Hoppas blomningen lyckas i år - sjätte gången gillt!

Nja det är inte jag som släppt in dem. De fanns här och de har nog funnits på samma ställe sen evigheter tillbaka.

Helén
CillaM
Jag beundrar lite så där halvhatiskt dessa suveräna överlevare och spridare. Man kan göra det mesta för att bli av med dom men de är starka... samma sak med praktlysing. Har ett ställe där jag häver stora grenar, halva gräsmattan, mängder med löv på varje höst och vår för att kväva. Funkar inte. Det som ändå kommer fram är just praktlysingen, i all sin prakt. Man kan ju inte låta bli att beundra överlevnadsinstinkten.
HelénE
CITAT (CillaM @ 19-07-2013, 23:35) *
Jag beundrar lite så där halvhatiskt dessa suveräna överlevare och spridare. Man kan göra det mesta för att bli av med dom men de är starka... samma sak med praktlysing. Har ett ställe där jag häver stora grenar, halva gräsmattan, mängder med löv på varje höst och vår för att kväva. Funkar inte. Det som ändå kommer fram är just praktlysingen, i all sin prakt. Man kan ju inte låta bli att beundra överlevnadsinstinkten.

Ja den där praktlysingen den håller på att ta över min stora rabatt och värst av allt är att det är JAG som satt den där. Jag var nybörjare och helt grön och jag ångrar mig, men det finns ju inte någon återvändo.

Men förra året satt jag den i en ogrässlänt och ja det var väldigt tacksamt, knappt en brännässla kvar,

Helén
Monarda
Det är ju egentligen en vacker och dessutom väldoftande blomma. Själv ägnade jag dock flera år till att utrota den från rabatten där jag ville ha andra växter. Men som du har dom HelénE så kan man ju hålla dom i schack.
Latinska namnet är Saponaria officinalis och sapo är det latinska order för såpa. Ser i min bok om läkeväxter att just den såpan användes för rengöring av ömtåliga, äldre tyger och tapeter och även för att få öl att skumma. Slemlösande, svettdrivande och laxerande samt utvärtes för hudbesvär. Riktig nyttoväxt m a o! Hoppas du ger oss en bild när dom är utslagna och förhoppningsvis ej kullslagna.
HelénE
[attachment=77612:20130720_151232.jpg]

Det är på G, dagens bild.

Och ja de luktar gott. Och de är söta...men även om de är ganska hanterliga där de är så sprider de sig ändå, måste fröså sig helt enkelt, för de dyker upp i min stora rabatt, fast just nu håller praktlysingen på att kväva allt i den, så är det nån såpnejlika kvar där så syns den då icke.

Helén
HelénE
Det verkade ju lovande, för en vecka sen såg det ut så här:

[attachment=77896:20130729_200657.jpg]

Till och med dagen efter då det regnade stod de.

Men så i helgen kom en riktig åskskur och ja sen dess ser det ut så här:
[attachment=77897:20130731_123947.jpg]

Ställningen var alltså för låg....funderar på om jag kanske ska köpa ett parasoll till dem istället...

Helén
Lavin
ramlar dina såpnejlikor? Vad lustigt, jag tycker mina tåler precis allt. Jag håller på och täcker över en yta men de lyfter bort presenningen så jag får nog ge mig och hälla på grus ovanpå med... söta små monster.
Monarda
CITAT (HelénE @ 07-08-2013, 09:49) *
Det verkade ju lovande, för en vecka sen såg det ut så här:

[attachment=77896:20130729_200657.jpg]

Till och med dagen efter då det regnade stod de.

Men så i helgen kom en riktig åskskur och ja sen dess ser det ut så här:
[attachment=77897:20130731_123947.jpg]

Ställningen var alltså för låg....funderar på om jag kanske ska köpa ett parasoll till dem istället...

Helén

Såpnejlikor en masse. Snyggt!
HelénE
CITAT (Lavin @ 07-08-2013, 15:40) *
ramlar dina såpnejlikor? Vad lustigt, jag tycker mina tåler precis allt. Jag håller på och täcker över en yta men de lyfter bort presenningen så jag får nog ge mig och hälla på grus ovanpå med... söta små monster.

De ramlar inte av sig självt. Men varje år precis när de slår ut så kommer det alltid ett riktigt dunderslagregn och då viker de sig.

Helén
gnon49
Jag väckte såpnejlikan till liv när jag flyttade hit en gång i tiden. Nu ångrar jag mig lite men den blommar i alla fall vackert och kan inte sprida sig utanför landet verkar det som. Japansk lykta har jag på ett ställe och den vill jag inte ha i andra land, den saken är klar. Maken till rötter får man leta efter. Men visst, en ståtlig rugge med Såpnejlikor kan se bedrövlig ut efter ett slagregn.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon