malcolm
20-07-2013, 16:10
En ny typ av bedragare har börjat härja i stockholms södra förorter, de utger sig för att vara hörselskadade och tigger pengar. De ger sig på folk som precis har parkerat och sticker ett papper under näsan på dem utanför stormarknader och liknande och ber dem skriva på och donera en summa efter att ha skrivit namn och postnummer. På pappret de räcker fram påstås det att DHR (De Handikappades Riksförbund) ligger bakom insamlingen men det är bluff eftersom de i den senaste lokaltidningen (Mitt i...) sa att de aldrig samlar in pengar på det viset. Jag blev själv antastad av en av dessa skumraskfigurer men hade inga kontanter på mig annars hade jag skänkt en slant. Blir heligt förb... på personer som beter sig på detta viset, har de ingen skam i kroppen alls...? Behöver jag tala om att personen som antastade mig såg ut att ha utländsk härkomst..., inte undra på om främlingsfientligethen sprider sig i landet med sådana rötägg.
Huggorm
20-07-2013, 16:31
Baksidan med EU:s öppna gränser. Folk i östeuropa är vana vid dessa människor så de reser till det naiva Skandinavien istället och lurar till sig pengar eller stjäl. Det är samma människor som stoppar folk på motorvägen och försöker sälja falskt guld och de håller även på med ficktjuveri. Det gäller att inte vara godtrogen nu för tiden.
malcolm
20-07-2013, 17:06
Jag har råkat ut för en av dessa mototvägsgangsters också, en man stod och vinkade vid sidan av en bil till utfarten till Nynäsvägen, han påstod sig ha slut på bensin och ville ha hjälp och sa sig ha tre barn i bilen. Erbjöd ringar av någon slags gulmetall och jag följde med honom till närmaste mack, litade dock inte på äktheten på ringarna så han fick "bara" 20 liter. Han erbjöd mig fler ringar om han skulle få kontanter också men det hade jag inte så det blev en tur till Bankomaten mittemot bensinstationen. Försökte sälja ringarna sedan men inte var det guld inte och hela denna transaktion kostade mig 600 kr. F*n att man skall vara så godtrogen och naiv!
*Stintan*
20-07-2013, 17:12
Det är ingen ny typ av bedragare utan dom har funnits i flera år i olika varianter. Har själv råkat ut för dom flera gånger både ute på stan och när dom ringer på dörren och bara sträcker fram en lapp. Av mig får dom aldrig något.
Huggorm
20-07-2013, 17:25
Ja, jag har också råkat ut för en "dövstum" och det är ett par år sedan nu. Personen kom fram till mig på parkeringen till ett köpcenter och grymtade och gestikulerade och ville jag skulle skriva på en namninsamling för döva. Jag gjorde det bara för att bli av med honom, men då ville han ha en donation också och där gick gränsen. Men han accepterade det och försvann vidare. Nu efteråt har jag förstått att man skall akta sig för att skriva på namninsamlingen också, ibland finns det en text som de håller för med handen och där det står att man donerar några hundralappar. Om man ändå skall signera är det bättre att skriva "S. Claus", "A. Hitler" eller något annat så kan de försöka ta det kontraktet till kronofogden för indrivning om de vill
malcolm
20-07-2013, 18:05
Nästa person som försöker skall få sig en mitt emmellan ögonen.
malcolm
20-07-2013, 18:27
CITAT (*Stintan* @ 20-07-2013, 18:12)

Det är ingen ny typ av bedragare utan dom har funnits i flera år i olika varianter. Har själv råkat ut för dom flera gånger både ute på stan och när dom ringer på dörren och bara sträcker fram en lapp. Av mig får dom aldrig något.
Jag är kanske lite mer blöthjärtad än du och tror människor om gott.
Jubbe063
20-07-2013, 18:48
Är de från EU-land har de ju rät till socialbidrag vid behov o behöver inte tigga. Är de från annat land är frågan hur fattiga de är om de har råd att komma hit. Är de från Sverige behöver de inte tigga.
Utger de sig att komma från DHR eller annan organisation ska de kunna legitimera sig, eller be en sätta in pengar på ett officiellt postgirokonto sim lätt går att identifiera.
Så med andra ord ger jag inte nåt till tiggare bara för att....
skånepåg
20-07-2013, 18:52
Har träffat på massor av tiggare med lappar med massor av olika meddelande och de som ringer på dörren för att sälja bilder och annat skit de gjort eller snott nånstans

Senast i förmiddes var jag i stan och handla och kompisen vänta i bilen på parkeringen och en kille kom fram med en lapp och han ville att han skulle donera till nåt men sa att han inte hade pengar så då ville den där att han skulle ta ut pengar för han behövde pengar mm. bara meningslöst att käfta så han hissa upp rutan och körde iväg
*Stintan*
20-07-2013, 19:09
CITAT (malcolm @ 20-07-2013, 19:27)

Jag är kanske lite mer blöthjärtad än du och tror människor om gott.
Det har knappast med det att göra. Det har skrivits så mycket i tidningarna de senaste åren om sånt här så jag blir förvånad varje gång jag hör någon som går på det. Det finns andra sätt att bidra med en slant.
malcolm
20-07-2013, 19:11
CITAT (*Stintan* @ 20-07-2013, 20:09)

Det finns andra sätt att bidra med en slant.
Gör du det då?
Huggorm
20-07-2013, 19:43
CITAT (*Stintan* @ 20-07-2013, 20:09)

Det har knappast med det att göra. Det har skrivits så mycket i tidningarna de senaste åren om sånt här så jag blir förvånad varje gång jag hör någon som går på det. Det finns andra sätt att bidra med en slant.
Det är inte ens säkert att folk går på det men ibland är de där så påstridiga att folk ger med sig bara för att komma ur situationen. Det kanske känns som om ett par hundralappar är ett billigt pris för att bli av med personen. Ofta väljer de ut sina "offer" bland folk som ser ut att inte kunna kämpa emot, gärna äldre som är 75+
CITAT (Jubbe063 @ 20-07-2013, 19:48)

Är de från EU-land har de ju rät till socialbidrag vid behov o behöver inte tigga. Är de från annat land är frågan hur fattiga de är om de har råd att komma hit. Är de från Sverige behöver de inte tigga.
Utger de sig att komma från DHR eller annan organisation ska de kunna legitimera sig, eller be en sätta in pengar på ett officiellt postgirokonto sim lätt går att identifiera.
Så med andra ord ger jag inte nåt till tiggare bara för att....
Om jag förstått rätt kan de bara få socialbidrag om de har arbetstillstånd i Sverige, och det har de normalt sett inte. Sedan blir väll soc tvungna att hjälpa dem ändå i riktiga nödsituationer. Någon gång har det fixats buss tillbaka hem till östeuropa men det är inte alltid intressant eftersom de ofta kör egen bil hit upp
Nej att ge någon tiggare eller okänd person på gatan pengar är mig totalt främmande. Men å andra sidan har jag aldrig kontanter på mig. Har egentligen inget av värde på mig som kan intressera en tjyv eller bedragare. Mina kort möjligen, men utan pinkod så är dom nog omöjliga att använda. Dessutom är dom låsta för internethandel.
*Stintan*
20-07-2013, 20:22
CITAT (malcolm @ 20-07-2013, 20:11)

Gör du det då?
Japp, till seriösa organisationer.
För ett tag sen satt en kvinna utanför en stor affär här i stan och tiggde pengar. Hon hade troligen ett annat modersmål än svenska så det låg en lapp framför henne och burken man helst skulle lägga pengar i. Jag kommer inte ihåg om det stod att hon var handikappad men det var iaf det intrycket man fick. Hon var ledsen, pekade på sina ben och sa något man inte förstod. Jag såg ett äldre par lägga pengar i burken men jag och andra gjorde det inte. Hon satt alltså direkt på marken och jag tyckte det var konstigt att paret gav henne pengar utan att fundera på hur sjutton hon kommit dit. Om hon inte kunde gå - vilket hon ju gav intryck av - så måste ju någon kört henne dit, hjälpt henne ur bilen, burit henne fram till dörren, placerat henne på marken med burk och lapp och annat hon hade med sej. Nån borde ju sett hela företaget med detta. Jag var där på eftermiddan och hon kan väl knappast ha placerats där innan affärerna öppnade och folk började röra sej runt där. Sen skulle hon ju hämtas upp också kan man misstänka... Undrar hur hon gjorde när hon behövde gå på toa? Neej sånt där går jag inte på. Förhoppningsvis inget tiggeri öht.
Anna-Karin Lundberg
22-07-2013, 07:06
Malcolm, du skriver " F*n att man skall vara så godtrogen och naiv!" och jag förstår att du känner dig lurad - för det blev du. Men jag trycker du ska vara stolt över att du är en godhjärtad person som hjälpte nån i nöd. Att den andra var en bedragare visste du inte då och det var ju skit, men du visade i alla fall att du var en god person. OK, godtrogen och naiv, men god, och det är fint!
malcolm
22-07-2013, 07:51
Jag har förmodligen inte blivit lurad för sista gången för jag vägrar att gå omkring och misstänka folk så det lär hända igen.
Det finns många sätt att försörja sig på här i världen.....
Jag är oändligt tacksam för att jag har pension och inte behöver tigga!
malcolm
22-07-2013, 08:13
Huggorm
22-07-2013, 08:32
Det var ju ett fall för ett tag sedan när de försökte köra ihjäl en person som avslöjat deras bedrägeri. De efterlystes för dråpförsök men jag vet inte om polisen fick tag på dem till slut eller hur det gick
Man skall hur som helst vara försiktig med att konfrontera dem eftersom de kan vara ganska aggressiva:
http://www.svt.se/nyheter/regionalt/mittny...makare-anhallen
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.