Peter Meritz
Hej!
Det här är mitt första år som trädgårdsintresserad och jag sådde bl.a Jätte pumpor (Atlantic giant)
Tycker nog att det gått ganska så bra med tanke på min ringa erfarenhet och mitt nygrävda trädgårdsland.
Pumpa plantorna växer så det knakar och jag är helt fascinerad över växtkraften i mina "små" plantor. Jag har läst runt på diverse "pumpa sidor" och förstått att man skall pollinera, antingen själv eller låta naturen gå sin gilla gång (ta en han blomma och pollinera honblomman). Problemet är att jag har fyra honblommor utslagna, fina och ståtliga men inte en enda hanblomma som har slagit ut???
Vad är fel, eller är det kanske rätt?? smile.gif

//
Peter
Eva i Skåne
Jag har ingen erfarenhet av att odla pumpor, men jag tror du kan ta det lugnt. Naturen sköter säkert om pollineringen
Bassam
Hej
hon blommor bilder inne på stammen utan stjälk men han blommorna bilder sitter långt från stammen med stjälk, du sa att du har nu hon blommor, du ska vänta lite om det kommer han blommor, du kan hjälpa med pollinering om du använda pensel, på grund av dåligt väder nu, så har vi inte så många insekter för att pollinering ,

Obs

Nästa gång ska du förska plantera två sorter, på grund av varje sorter behöver äget miljö för att ge han eller hon blommor, du ska fråga affären om de passar varandra.

H.Bassam
Peter Meritz
Det låter lugnande smile.gif. Anledningen till att jag frågar är att i samma land (lika mycket gödsel,vattning) så har jag även ett par sqashplantor. Samma sak gäller dem, jag har ett gäng fina honblommor/frukter men inga hanblommor på dem heller. Däremot i en kruka som jag haft på altanen så är det bara hanblommor ( har flyttat ut krukan till trädgårdslandet). Kan det ha något med jorden att göra?

En annan fundering jag har ang mina pumpor är om man skall beskära dem något? Jag har fyra plantor och tänkte gå på storlek på två av dem. Själva "huvudrankan" är stor o kraftig och det skjuter "sidorankor" från både huvudranka och från själva "basen" av plantan.
Skall jag ta bort dessa sidorankor så att plantan skall kunna ge all sin kraft till huvudrankan så jag får en riktigt stor pumpa på den?

....alla dessa frågor.....
hoppas Ni orkar med mig.

Tack på förhand och tack för de svar jag redan fått, och de jag förhoppningsvis kommer få smile.gif (om Ni orkar med mig smile.gif

//
Peter

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon