Fru Frö
HEJ!

Har just varit på Ikea och äntligen fått tag på deras odlingsvitrinskåp tongue.gif .
Funderar nu på vilken sida av huset detta ska placeras.... wacko.gif wacko.gif
Det jag hoppas ska vilja växa där är tomater, och vill gärna försöka mej på paprika också. Sen blir det olika kryddor, om nu dessa behöver sådan miljö...
Bor i radhus och har en sida med morgonsol och en sida med eftermiddags sol. Solen är ju längre på vissa platser på fram och baksida, men ur många soltimmar behövs egentligen? Är för eller eftermiddags sol att föredra?

Hej svej
CallEva på Öland
Växter och växthus är som vi människor. där solen är mest trivs det bäst

Calle på Ön där solen spridit spridda skurar mellan regnskurarna
MRLINDELL
En ljus plats bara. Jag har något liknande i söderläge men med skydd från en byggnad så att det inte blir direkt sol hela tiden, ljuset är intressant men med lagom värme. Direkt sol gör det omöjligt för växter att vara där, det blir lätt 15-20 grader redan nu i solen, i sommar kan det bli 40 grader varmt och då dör allt i växthuset trots att man har alla luckor öppna.
På vår och höst gör man allt för att bevara värmen men på sommaren vill man egentligen skydda sig mot den.
uno
Minns jag rätt, att pallkrageklubbens ordförande nämnde 8 soltimmar för pallkrageodling. Kanske kan detta även gälla växthusodling.
gammelnalle
Oh lyckliga alla ni som bor där man får 8 soltimmar varje dag i detta land..... hos mig regnar det mest....

biggrin.gif laugh.gif tongue.gif biggrin.gif smile.gif rolleyes.gif

MRLINDELL har nog rätt
CITAT
ljuset är intressant men med lagom värme

eller

som Åge Alexandersen skrev och sjöng: "Mycket ljus och mycke värme"

men inte heller för HÖG värme !!!

Lycka till och avrapportera gärna senare.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon