Jag har flera smala och höga krukor (50 cm) och i dessa har jag placerat murgröna på båge. När jag sedan ska vattna rinner dock vattnet rakt igenom växtens innerkruka och samlas längst ned i krukan där växten inte har en chans att tillgodogöra sig vattnet.
Min lösning har varit att fylla krukan med lecakulor men inte heller detta har fungerat. Vattnet hinner oftast surna innan växten har sugit åt sig det.
Jag har även försökt att sätta en plastpåse runt innerkrukan så att vattnet kan samlas där men jag får inte intrycket att växten suger åt sig vattnet och tillslut blir påsen så vattenfylld att den lossnar från krukan.
Har även testat att fylla krukan med lecakulor och sedan ställa ett fat på lecan som växten kan stå på. Det är dock svårt att hitta ett fat som dels får plats i krukan, dels är tillräckligt stor för att täcka innerkrukan.
Jag funderar nu på att prova att lägga ett tunt lager lecakulor i botten, fylla resten av krukan med vanlig blomjord och sedan plantera växten, utan innerkrukan, i jorden. Vad tror ni om denna lösning? Kan den fungera?