zellie
Jag har flera smala och höga krukor (50 cm) och i dessa har jag placerat murgröna på båge. När jag sedan ska vattna rinner dock vattnet rakt igenom växtens innerkruka och samlas längst ned i krukan där växten inte har en chans att tillgodogöra sig vattnet.

Min lösning har varit att fylla krukan med lecakulor men inte heller detta har fungerat. Vattnet hinner oftast surna innan växten har sugit åt sig det.

Jag har även försökt att sätta en plastpåse runt innerkrukan så att vattnet kan samlas där men jag får inte intrycket att växten suger åt sig vattnet och tillslut blir påsen så vattenfylld att den lossnar från krukan.

Har även testat att fylla krukan med lecakulor och sedan ställa ett fat på lecan som växten kan stå på. Det är dock svårt att hitta ett fat som dels får plats i krukan, dels är tillräckligt stor för att täcka innerkrukan.

Jag funderar nu på att prova att lägga ett tunt lager lecakulor i botten, fylla resten av krukan med vanlig blomjord och sedan plantera växten, utan innerkrukan, i jorden. Vad tror ni om denna lösning? Kan den fungera?
_Skruttan_
[/size][size="3"]
Hej!
Det verkar som om du kanske skulle ta växten till ett fat på diskbänken och vattna den där, alt. att doppa
krukan i en hink med vatten, det bubblar i vattnet så länge som växten tar vatten, när det upphör ta upp den och låt den rinna av ställ sedan tillbaka den i den höga krukan, som inte alls är så dumt, riktigt fint.
Lycka till!
Skruttan
Peztis
Jag tänkte ge samma förslag som Skruttan. Om du planterar ned direkt i den stora krukan så kommer det att surna i botten.
zellie
CITAT (Peztis @ 22-07-2013, 21:43) *
Jag tänkte ge samma förslag som Skruttan. Om du planterar ned direkt i den stora krukan så kommer det att surna i botten.

Ah, tänkte inte på det.

Jag får helt enkelt försöka att vattna växterna i ett fat vid diskbänken istället. Tack för tipsen smile.gif

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon