Delar Bengalows åsikter i frågan men naturligtvis är det alltid tråkigt när skatorna tar ungar och ägg...
Å´andra sidan skall vi vara väldigt tacksamma för skatorna,en bättre "kattvarnare" får man leta efter,har sett åtta skator sitta på diverse grenar och varnade för en katt i buskaget...
Småfåglarna finns här men dom flesta är tysta på denna tid av året och då tror man dom är försvunna.
Däremot är det inte så många vid matningarna eftersom det finns naturlig föda att tillgå men vatten det vill dom gärna ha och allra helst färskt vatten.
Ställ ut ett stort fat med vatten och se till vattnet är rent,vattendjupet skall helst inte överstiga 6 cm så alla fåglar kan stå och tvätta sig,alla är inte simfåglar....
Har själv ett 50 cm brett plastfat för blommor fyllt med vatten ståendes på balkongbordet och igår morse tog duvan sig ett rejält vattenbad...
Gråsparvar vill helst även ha ett sandbad och då kan man ta lite sand från kommunens sandlåda eller köpa lite på byggmarknaden,sanden läggs på ett lämpligt fat eller som jag har gjort,köpt en skomatta från Jula men dom finns på flera ställen
http://www.jula.se/skomatta-379006 En annan anledning till att du inte ser så många småfåglar är att på vintern finns det något som kallas meståg
http://sv.wikipedia.org/wiki/Mest%C3%A5g och då kommer det många fåglar.
Vädret spelar också en viktig roll,fåglarna bunkrar tidigt på dagen,runt fem- sex på morgonen är det aktivitet men just nu när detta skrivs då är här absolut inga fåglar,dom är lite som människan,äter när det är svalt övrig tid nöjer man sig med något lätt...
PS:Jag hade fel,det stod fem stycken pilfinkar/gråsparvar och åt från fatet med fågelmat men dom var tysta så jag behövde vända mig om för att upptäcka dom.Ds
Gröna Mormor,tro mig dom kommer tillbaka när det är dags !
Tillägg:Ser att Huggorm skrev samtidigt och nämner bladen på träden som hindrar insyn,visst är det så man ser inte alla fåglarna för bladen,vet inte hur många gånger man missat en bra bild,då bledat täckte halva fågeln...