Full version: Småfåglarna
Gröna mormor
I vintras när jag matade småfåglarna hade jag många här, talgoxar, blåmesar, järnsparv, grönfink, rödhake och koltrast. Nu har jag "bara" koltrastarna, som ju sjunger underbart vackert och så järnsparven som precis fått ungar! Talgoxar och blåmesar kollade in mina fågelholkar, men ingen bosatte sig i dom, trots att jag hade rengjort dom i höstas. Däremot har jag mängder av skator. Nu är min fråga, är det fler som upplever att småfåglarna saknas? Kan det vara skatorna som är bovarna?
Bengalow
Nej, Grönamormor! Skator är inga bovar! "Nordens påfåglar" är trevliga att ha inpå knutarna. Visst tar dom ägg och fågelungar, men naturen är så inrättad: den enes bröd, den andres död. Då tror jag att katter decimerar antalet småfåglar i högre grad.
Men visst, jag saknar också de små liven. Det finns nästan inga här hos oss, mer än enstaka par av talgoxe, och några sparvar.
Huggorm
Jag har sett en skata ta en småfågel en gång, men det var ett undantag. Över huvud taget så brukar man inte se så många småfåglar på den här tiden av sommaren tycker jag. Dels har de väll fullt upp med ungarna och dels är det helt enkelt svårare att se dem när det är gräs och buskar och örter överallt jämfört med vinterns snö och kala kvistar. Och nu finns det så mycket insekter att fånga så eventuella frön i mataren är nog inte så intressanta heller.
Gröna mormor
CITAT (Bengalow @ 21-07-2013, 12:03) *
Nej, Grönamormor! Skator är inga bovar! "Nordens påfåglar" är trevliga att ha inpå knutarna. Visst tar dom ägg och fågelungar, men naturen är så inrättad: den enes bröd, den andres död. Då tror jag att katter decimerar antalet småfåglar i högre grad.
Men visst, jag saknar också de små liven. Det finns nästan inga här hos oss, mer än enstaka par av talgoxe, och några sparvar.

Anledningen till att jag nämnde skatorna var att jag hört att dom tar småfåglarnas ägg och jag hittade en del äggskal i trädgården i våras. Annars lutar jag också åt katter, har tyvärr sett spår av dom i min trädgård och en dag låg en och gosade sig på en av mina stolsdynor!
Flemming
Delar Bengalows åsikter i frågan men naturligtvis är det alltid tråkigt när skatorna tar ungar och ägg...
Å´andra sidan skall vi vara väldigt tacksamma för skatorna,en bättre "kattvarnare" får man leta efter,har sett åtta skator sitta på diverse grenar och varnade för en katt i buskaget...

Småfåglarna finns här men dom flesta är tysta på denna tid av året och då tror man dom är försvunna.
Däremot är det inte så många vid matningarna eftersom det finns naturlig föda att tillgå men vatten det vill dom gärna ha och allra helst färskt vatten.
Ställ ut ett stort fat med vatten och se till vattnet är rent,vattendjupet skall helst inte överstiga 6 cm så alla fåglar kan stå och tvätta sig,alla är inte simfåglar....
Har själv ett 50 cm brett plastfat för blommor fyllt med vatten ståendes på balkongbordet och igår morse tog duvan sig ett rejält vattenbad...
Gråsparvar vill helst även ha ett sandbad och då kan man ta lite sand från kommunens sandlåda eller köpa lite på byggmarknaden,sanden läggs på ett lämpligt fat eller som jag har gjort,köpt en skomatta från Jula men dom finns på flera ställen http://www.jula.se/skomatta-379006

En annan anledning till att du inte ser så många småfåglar är att på vintern finns det något som kallas meståg http://sv.wikipedia.org/wiki/Mest%C3%A5g och då kommer det många fåglar.
Vädret spelar också en viktig roll,fåglarna bunkrar tidigt på dagen,runt fem- sex på morgonen är det aktivitet men just nu när detta skrivs då är här absolut inga fåglar,dom är lite som människan,äter när det är svalt övrig tid nöjer man sig med något lätt...
PS:Jag hade fel,det stod fem stycken pilfinkar/gråsparvar och åt från fatet med fågelmat men dom var tysta så jag behövde vända mig om för att upptäcka dom.Ds

Gröna Mormor,tro mig dom kommer tillbaka när det är dags !

Tillägg:Ser att Huggorm skrev samtidigt och nämner bladen på träden som hindrar insyn,visst är det så man ser inte alla fåglarna för bladen,vet inte hur många gånger man missat en bra bild,då bledat täckte halva fågeln...
malcolm
Jag har gott om småfåglar på tomten men den är tämligen vildvuxen så det kanske är därför, fjärilar och andra insekter trivs också här.
Monarda
Tror inte heller att skatorna har nämnvärt inflytande på antalet småfåglar. Jag har väldigt mycket skator här eftersom dom häckar i grannens stora silvergran varje år. Dessutom är dom, som Flemming säger, utmärkta kattvarnare. Hörde alldeles nyss att det var en katt på gång ute här. Vi har ju katt själva och i grannskapet finns rätt gott om dom. Men när det gäller katter och fåglar kan man faktiskt göra en del för att undvika katastrofer. Jag sätter numera inga fågelholkar i träden utan dom sitter fritt på stolpar som är säkrade så att det är omöjligt att klättra upp. Matplatsen ska inte heller vara i närheten av undervegetation där missarna kan gömma sig.
[attachment=77633:DSC_0837.jpg]

gunsta
CITAT (malcolm @ 21-07-2013, 12:49) *
Jag har gott om småfåglar på tomten men den är tämligen vildvuxen så det kanske är därför, fjärilar och andra insekter trivs också här.

Samma här, har bl a svarthätta som spelar av hjärtats lust - plus två koltrastar som håller konsert varje dag vid 18-tiden. Och favoriten, rödhaken med sina barn.
mamamaggan
Har både småfåglar och skator vid stugan. Det konstiga , tycker jag , är att de fortfarande äter av den mat vi hänger upp i träden.

Har matat dem sedan i vintras och det går åt mängder med fröbollar . Köpte dem här på Odla. stora fröbollar ( är inte bara frö ) , som jag klämmer in i fågelmatare som är som spiraler. Tur att jag köpte många på en gång i vintras.

Småfåglarna hörs inte så mycket nu men vi ser dem sitta och äta när vi kommer ut.
Gröna mormor
Jag matar inte fåglarna nu, det finns gott om mat för dom i trädgården. Däremot ser jag till att det finns friskt vatten till dom på flera ställen. Att dom har andra "vaken-tider" än vi vet jag, för dom brukar sätta iågn när solen går upp, och det är det som är så kontsigt, jag har inte hört dom på flera veckor!!
KRT
Jag misstänker att många av de småfåglarna vi ser på vintern är temporärt inflyttade drån skog och mark - alltså inte häckar i bybyggda områden.

Däremot håller jag inte med det andra skrivit om skator - flera gånger per säsong ser jag hur skatfamiljen drar ut en liten pilfinksunge från boet under takpannan, flygeriväg med den vilt sprattlande och pipande unden för att sedan hacka ihjäl den... Enligt min erfarenhet är det mindre småfåglar (inte håldäckare dock, de är ganska väl skyddade) där det finns mycket skator...

Glömde skriva att jag håller med om att det verkar vara färre småfåglar nu, däremot ser jag nog fler duvor nu. å andra sidan, i går kom sparvhöken farande genom trädgården, så jag tror att det finns fler småfåglar än jag ser smile.gif
Huggorm
CITAT (KRT @ 21-07-2013, 17:43) *
Jag misstänker att många av de småfåglarna vi ser på vintern är temporärt inflyttade drån skog och mark - alltså inte häckar i bybyggda områden.

Däremot håller jag inte med det andra skrivit om skator - flera gånger per säsong ser jag hur skatfamiljen drar ut en liten pilfinksunge från boet under takpannan, flygeriväg med den vilt sprattlande och pipande unden för att sedan hacka ihjäl den... Enligt min erfarenhet är det mindre småfåglar (inte håldäckare dock, de är ganska väl skyddade) där det finns mycket skator...

Glömde skriva att jag håller med om att det verkar vara färre småfåglar nu, däremot ser jag nog fler duvor nu. å andra sidan, i går kom sparvhöken farande genom trädgården, så jag tror att det finns fler småfåglar än jag ser smile.gif

Jag misstänker att vissa skatindivider lär sig sånt där och håller på mycket mera än andra. Det är som när de lär sig att ta ägg ur en hönsgård, har de en gång börjat så slutar de inte.
KRT
CITAT (Huggorm @ 21-07-2013, 18:44) *
Jag misstänker att vissa skatindivider lär sig sånt där och håller på mycket mera än andra. Det är som när de lär sig att ta ägg ur en hönsgård, har de en gång börjat så slutar de inte.

Du har säkert helt rätt, skator är ju kloka fåglar, och eftersom de lever i familjer förs säkert nyttiga kunskaper vidare från föräldrar till ungar....

Jag har fö sett hur samma (?) skatflock gömmer bröd i grannens täta stora tujor smile.gif...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon