Full version: urin som gödning
sfm
Jag odlar tomater och gurkor mm i krukor i växthus. Är novis på detta och har inte riktigt kommit fram till hur mycket gödning som behövs. Brukar späda ut urin och vattna med. Räcker det med den gödningen? I så fall, hur ofta ska växterna vattnas med urinvattnet? Nu vattnar jag mestadels med vanligt vatten. Om det inte räcker med urin, kan någon rekommendera vad jag ska utöka med?
RibesRubusVitis
Tomater odlar jag direkt i ”ko på påse” av billigaste sort (fem säckar för en hundring). Det brukar vara gödning nog för mina körsbärstomater. Urin skulle man kanske hellre spruta på gräsmattan, inte på växter som snart ska ätas…
rosita
CITAT (RibesRubusVitis @ 21-07-2013, 13:20) *
Tomater odlar jag direkt i ”ko på påse” av billigaste sort (fem säckar för en hundring). Det brukar vara gödning nog för mina körsbärstomater. Urin skulle man kanske hellre spruta på gräsmattan, inte på växter som snart ska ätas…

Jag tycker inte det känns mer aptitligt med koskit till tomatplantor flirting.gif Sen sprutar jag inte guldvattnet "på växter som snart ska ätas", jag vattnar jorden, inte plantorna och definitivt inte tomaterna whistling.gif
RibesRubusVitis
Enligt uppgift är det inte koskit alls i säckarna; det var inte tillåtet. Däremot torv med kourin som gödningsmedel. På kolonin har vi fått en ”Separett” med en separat kisstunna som töms genom att man trycker in en vattenslang i ett munstycke. Sen ser en ventil till att en 10-procentig blandning kommer ut ur tunnans fasta slang tills kärlet är tömt. Just för att vätskan måste sprutas ut undviker vi sådant som ska ätas snart…
Bassam
Hej

”ko på påse” innehåller mycket torv, så blir de inte skadlig för växter.

Obs min förslag att man kan använda gold vatten till tomater, för att det finns sällan bakteria eller svamp som kan flyttar från djur till växter och sen till djur, det är min åsikt, som byggde efter att bonder i Asien använder Avloppsvatten för att vattna sina växter, men jag kommer ihåg att en gång sprider Kolera sjukdom, läkare tror att den här sjukdom sprider sig med grönsaker, så bad alla folket tvättar noga sina grönsaker med vetten som blandad med Steril.

H.Bassam
lavendelgården
Hej!
Urin utspädd I/10 en gång i veckan räcker enligt mina erfarenheter. Lycka till!
Hälsningar Åsa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon